Yoast SEO - jak używać?

Yoast SEO – jak używać?

Wtyczka Yoast to najbardziej popularna i najłatwiejsza w konfiguracji wtyczka służąca do automatyzacji działań SEO w witrynie. Stosuje się ją przede wszystkim do oceny optymalnego rozkładu słów kluczowych w tekście. Dotyczy to także ilości fraz kluczowych w nagłówkach, meta opisach i opisach SEO materiałów graficznych. Yoast to wtyczka przeznaczona przede wszystkim dla stron opartych na CMS WordPress, można ją jednak stosować również na kliku innych platformach (np. Drupal).

Dobra wtyczka SEO to konieczność w przypadku każdej witryny internetowej. Zazwyczaj darmowa wersja wtyczki Yoast w pełni zaspokoi wszystkie podstawowe potrzeby webmasterów. Dostępna jest jednak również wtyczka Yoast w wersji premium, oferująca wiele dodatkowych funkcjonalności – często bardzo interesujących i przydatnych. Alternatywą jest wtyczka All in One SEO, która jest tylko nieznacznie mniej popularna, niż wtyczka Yoast SEO.

Jak używać Yoast SEO przy pisaniu tekstów w Internecie?

Główną funkcją wtyczki Yoast SEO jest optymalizacja ilości fraz kluczowych w konkretnym tekście, np. we wpisie blogowym. Wtyczka przeprowadza automatyczną analizę ilości wystąpień danej frazy. Trzeba przy tym pamiętać, że wytyczne Yoast to tylko wskazówki – w przypadku mniej typowych tekstów konieczne będzie zignorowanie wytycznych.

Yoast określa minimalną i maksymalną ilość użyć frazy w tekście określonej długości. Obliczana jest też ilość wystąpień frazy w opisach alt obrazków, nagłówkach (h1, h2, h3), tytule SEO strony i opisach meta. Wtyczka zlicza także samą ilość znaków w tekście, informując o tym, że jest ona zbyt niska. Pozwala na wygodne tworzenie samych opisów meta i tytułów SEO – o optymalnej długości. Dostępny jest również podgląd wyglądu tytułu i meta opisu w organicznych wynikach wyszukiwania, tak dla urządzeń mobilnych, jak i dla urządzeń desktopowych. Zliczane są również odnośniki wewnętrzne w tekście oraz odnośniki wychodzące. Cały proces kończy się całościową oceną SEO danego tekstu.Yoast SEO - jak używać?

Drugą ważną funkcją Yoast jest automatyczny opis strony przy wykorzystaniu znaczników schema.org. Duża grupa opcji i funkcjonalności wtyczki, w tym nawet w wersji darmowej, odnosi się też do automatycznego udostępniania wpisów na Facebooku (z odpowiednimi obrazkami i opisami). Ponadto Yoast SEO pozwala np. na określenie kanonicznych adresów URL, zaawansowanych ustawień meta dla robotów internetowych oraz wyróżnienie kluczowych treści w witrynie. Możliwa jest też blokada określonej podstrony dla robotów internetowych. 

Niestety, funkcje Yoast SEO dotyczące czytelności tekstów są w przypadku języka polskiego mało przydatne. Yoast SEO przystosowane jest do wielu języków, dla tekstów w języku polskim brakuje jednak wielu funkcjonalności. Ze względu na charakter języka polskiego (rozbudowane słowotwórstwo, odmiana wyrazów przez osoby i przypadki) polskie wyrazy są dłuższe, niż angielskie. Z zasady w języku polskim stosuje się też bardziej rozbudowaną składnię. Wskazówki Yoast dotyczące czytelności są więc w przypadku tekstów w języku polskim mało użyteczne.

Inne funkcje wtyczki Yoast

Wtyczka Yoast SEO zawiera także wiele dodatkowych funkcji, które nie są bezpośrednio związane z tekstami. Należy do nich np. automatycznie generowana mapa witryny w formacie xml, która jest bardzo łatwa w konfiguracji. Można stworzyć bardzo złożone mapy strony, podzielone na wiele podkategorii, a także określić częstotliwość indeksowania poszczególnych rodzajów podstron.

Łatwa i wygodna jest także integracja wtyczki z innymi narzędziami SEO, których dostarczają podmioty zewnętrzne. Należą do nich np. narzędzia do analizy wahań pozycji w Google. Yoast pozwala również na automatyczną weryfikację witryny w narzędziach dla webmasterów wyszukiwarek – nie tylko Google, ale także w wyszukiwarkach Bing, Yandex i Baidu. Zarządzać można również związanymi z witryną profilami na stronach społecznościowych. Należą do nich Facebook, Pinterest, Linkedin, Instagram i kilka innych serwisów. Szczególnie wygodna jest integracja witryny z Facebookiem, która pozwala np. na korzystanie z OpenGraph oraz wygodny podgląd fragmentów wpisów.

Główne funkcje wtyczki Yoast SEO w wersji premium

Najważniejszą funkcją premium wtyczki Yoast jest możliwość opracowania SEO tekstu dla kilku różnych fraz, w tym dla fraz synonimicznych. Wersja darmowa ocenia tekst pod kątem tylko jednego, głównego słowa kluczowego. Wersja premium pozwala również na wyszukiwanie najbardziej interesujących fraz oraz na wygodne unikanie tzw. przeoptymalizowania strony.

Dostępna jest również opcja automatycznego zarządzania publikowaniem wpisów w wielu witrynach. Inne dodatkowe funkcje to np. sugestie linków wewnętrznych w czasie rzeczywistym, integracja z Elementorem oraz generowanie plików .csv związanych ze słowami kluczowymi. Dostępny jest również bezpłatny support oraz możliwość wyłączenia ogłoszeń i reklam związanych z wtyczką. Bardziej rozbudowane strony internetowe powinny zastanowić się nad zakupem wtyczki Yoast SEO w wersji premium. Ciekawe są także anglojęzyczne kursy SEO przeznaczone dla użytkowników wersji płatnej.