SEO - co to?

SEO – co to?

SEO jest czymś, o czym słyszy się coraz częściej przy rozmowach na temat marketingu internetowego. W Polsce uważane za synonim pozycjonowania, w przeciągu ostatnich lat tylko zyskało na popularności – i wiele wskazuje na to, że ten stan rzeczy utrzyma się jeszcze przez długi czas. Czym ono jednak tak właściwie jest i czemu zawdzięcza swoją popularność? O tym powiemy w dzisiejszym wpisie.

Czym jest SEO?

SEO (Search Engine Optimization) to termin odnoszący się w Polsce do pozycjonowania stron, a tak właściwie – dosłownie – skupiający się na działaniach optymalizacyjnych mających przygotować konkretne strony do bycia pozycjonowanymi. Działania SEO (które – niezależnie od definicji – stanowią podstawę pozycjonowania) zmierzają do tego, by strona internetowa znalazła się wyżej w wynikach wyszukiwania pod konkretną frazę. Istnieje wiele firm zajmujących się SEO. Co to oznacza? Nic innego jak to, że to cieszy się ono ogromną popularnością. Wraz z jej wzrostem zaś coraz ciężej jest wykonywać je w sposób sukcesywny (rośnie konkurencja).

Działań w zakresie SEO jest całe mnóstwo, a najczęstszy schemat związany z inwestowaniem w nie zakłada:

  1. Opracowanie strategii marketingowej, a zatem przede wszystkim znalezienie odpowiednich słów kluczowych (pod które będzie się pozycjonować stronę), ustalenie własnego budżetu oraz jego podstawowych celów na wybrany okres.SEO - co to?
  2. Działania optymalizacyjne, a więc właściwe SEO poza granicami naszego kraju. Zmierzają one do odpowiedniego przygotowania konkretnej strony pod bycie pozycjonowaną. Trzeba ją przyspieszyć i odpowiednio podrasować – w taki sposób, aby była wartościowa z perspektywy użytkownika, a jednocześnie w odpowiedni sposób nasycona słowami kluczowymi. Ważną częścią działań optymalizacyjnych jest tworzenie tekstów SEO. Do tego zresztą wraca się już przy właściwym pozycjonowaniu. Dobra strona to bowiem taka, która stale stara się być aktualna. Musi więc być regularnie aktualizowana.
  3. Audyt SEO, który sprawdza, czy optymalizacja konkretnej strony internetowej została wykonana w sposób prawidłowy i z należytą starannością i czy jest coś w jej zakresie, co wymagałoby czy to poprawienia, czy też dodania. 
  4. Budowanie profilu linkowego, a zatem po prostu właściwe pozycjonowanie. To trzeci i najważniejszy etap, który bazuje na odpowiedniej optymalizacji. Ta pozwala zmaksymalizować jego potencjał i sprawia, że zdobywane linki przynoszą znacznie więcej korzyści.

Oczywiście wszystkie te cztery etapy zostały przedstawione w wielkim uproszczeniu. Tak naprawdę bowiem na każdy z nich składa się o wiele więcej działań i zabiegów. Nie sposób jest jednak ująć je wszystkie w jednym wpisie.

Czy SEO jest czymś, w co warto wejść?

Wiele osób zastanawia się nad tym, czy warto zainwestować w SEO. Co to jest w stanie przynieść, że tak wiele osób się na nie decyduje? Przede wszystkim mnóstwo nowych odbiorców dla prowadzonej przez siebie witryny. Co ważne, każdy z tych odbiorców jest potencjalnym klientem. Na wyniki wyszukiwania trafia w końcu po wpisaniu frazy, która rzeczywiście go interesuje. Jeżeli Google (dzięki SEO) podsunie mu pozycjonowaną stronę, to właśnie ona zwróci jego uwagę. Po kliknięciu w jej adres to właśnie od niej będzie zależało, czy przełoży się to na konwersję. Pierwszy argument za tym, by zainwestować w SEO to zatem to, że jest ono w stanie przynieść naprawdę wymierne korzyści biznesowe. To wystarczy dla wielu osób.

Jeżeli jednak to okaże się niewystarczające, warto wspomnieć o elemencie zabezpieczającym cały proces. Duża część SEO rozgrywa się bowiem w obrębie samej w sobie strony internetowej. SEO dąży do tego, by uczynić ją jak najbardziej wartościową dla robotów indeksujących wyszukiwarki internetowej (zwykle Google). Zazwyczaj towarzyszy to zwiększaniu jej atrakcyjności względem użytkownika docelowego. To z kolei zostaje z osobą, która zdecydowała się na SEO – również w razie odniesienia ewentualnej porażki. Jej strona pozostanie więc wartościową i godną uwagi, ale też odpowiednio zoptymalizowaną pod bezproblemowe działanie.

SEO jest też rzeczą, która w efektywny sposób pozwala zapoznać się z konkurencją, ale i podjąć z nią walkę w zakresie marketingu internetowego. Dzięki temu można zyskać mnóstwo klientów, którzy bez niego poszliby do konkurencyjnych usługodawców. SEO działa zatem na wielu przestrzeniach – i właśnie dlatego warto na nie postawić.

Podsumowanie

SEO nie bez powodu cieszy się aktualnie tak dużym zainteresowaniem i jest uznawane za zdecydowanie najskuteczniejszą formę marketingu internetowego. Świat się zmienia, a wraz z nim nawyki ludzi, którzy coraz chętniej sięgają po Internet przy poszukiwaniu praktycznie czegokolwiek – już nie tylko informacji, ale też produktów czy usług. Głupotą byłoby nie wykorzystać tego na własną korzyść. W tym właśnie pomaga SEO – umiejętnie przeprowadzone (najlepiej przez profesjonalną agencję interaktywną), potrafi doprowadzić do fenomenalnego wzrostu konwersji. Nie od razu, gdyż taka jest jego specyfika. Na jego efekty zazwyczaj trzeba – dłużej lub krócej – poczekać.