Retail marketing - co to jest?

Retail marketing – co to jest?

Retail marketing, co to jest?To marketing detaliczny przeznaczony dla sprzedawców detalicznych to promowania i zainteresowania klientów swoimi towarami lub usługami. Promowana jest także świadomość marki, co ma za zadanie zwiększanie sprzedaży i zysków. Jest wiele strategii, które można zastosować w ramach retail marketingu do korzystnego sprzedawania produktów.

Czym jest retail marketing?

Na marketing detaliczny składają się różne metody nastawione na przyciąganie konsumentów i prowadzenie sprzedaży swoich towarów oraz usług. Czego dotyczą strategie retail marketingu? Można rzecz, że wszystkiego, co jest związane z działalnością danej firmy, to znaczy układu sklepu, oznakowania towarów, promocji, reklamy, strategii cenowych, obsługi klienta. Obecnie znany jest także retail marketing mix nawiązujący do tradycyjnego marketingu mix a razem składają się na to ceny, produkty, promocje, miejsce, prezentacje i ludzie. Wszystko to przedstawia wartość sprzedawców oraz zatrudnianych pracowników w sklepach, oraz wartość wzornictwa i estetyki w danych placówkach.

Jakie cechy wyróżniają marketing detaliczny?

Odpowiednio prowadzony marketing w branży detalicznej jest ważnym wyróżnikiem dla danej firmy handlowej. Skuteczne strategie promocyjne dotyczą doskonalszych metod marketingu i narzędzi, jakim jest merchandising, czyli wzrost efektów sprzedażowych danego towaru w sklepie. Ponadto na retail marketing składają się efektywne strategie cenowe, ujednolicenie danych online i offline, wzmocnione współczynniki konwersji i oczywiście lepsze wrażenia z dokonywanych zakupów. Każdy sprzedający towary od małych firm rodzinnych po dużych sprzedawców, dla zoptymalizowania marketingu detalicznego ma możliwość wykorzystywania danych detalicznych.

Co wyraża retail marketing?

  • Produkt: czyli przedmiot, który został kupiony przez konsumenta. Powinien on w jak najefektywniejszy sposób zaspokajać jego potrzeby i spełniać odpowiednią funkcję.Taki produkt może być łączony z podobnymi towarami, dzięki czemu klient może go nabyć w pakiecie lub zestawie.
  • Cena: koszt zakupu danego produktu oczywiście ustala sprzedawca, to on określa, jaką sumę pieniędzy musi zapłacić klient, aby go otrzymać. Cena jest niezwykle istotna i przekłada się na popularności produktu, przede wszystkim, gdy klienci są zdania że, cena nie jest wygórowana w stosunku do jego jakości i przydatności.
  • Miejsce docelowe: to oczywiście sklep, w którym prowadzony jest handel. Może ono obejmować nie tylko sklep stacjonarny, ale również sklep online lub jedno i drugie. Poza tym niektóre towary mogą być sprzedawane jedynie w niektórych sklepach.
  • Komunikacja marketingowa: odnosi się ona do wielu działań promocyjnych, których celem jest wywołanie zainteresowania produktem a tym samym zwiększenie sprzedaży. Co składa się na metody marketingowe? Reklama, wyprzedaże, relacje z klientami. Promocja może zawierać różne zadania do spełnienia, nie tylko zwiększenie sprzedaży i akceptację nowych produktów, ale również budowanie wartości marki, kreowanie jej wizerunku oraz pozycjonowanie.
  • Ludzie: a dokładniej pracownicy danej placówki handlowej, partnerzy oraz wykonawcy, którzy mają kontakt z konsumentami w handlu detalicznym. Ich zadaniem jest udzielanie odpowiedzi na pytania klientów odnośnie sprzedawanych produktów lub usług. A także sprawdzanie danych produktów takich jak: cena, dostępność w danej chwili.To sprzedawcy detaliczni mogą wpłynąć na przekształcanie odwiedzających w klientów kupujących.
  • Prezentacja: dotyczy wystroju firmy sprzedającej towary a dokładnie: meble, wykończenie ścian, podłóg. Sklepy wyróżniające się estetyką wystroju przyciągają więcej klientów, którzy chętnie wydają pieniądze.

Retail marketing zorientowany na klienta

Działania marketingowe nastawione na zaspokojenie potrzeb konsumenta to:

  • Klient (kontra produkt) – nie skupianie się na sprzedaniu produktu, ale sprawdzanie potrzeb swoich klientów jeszcze przed wprowadzeniem go na rynek. Sprzedawca detalista rozumiejący te zasady uzyska większą szansę na większą sprzedaż i przyciągnięcie do swojego sklepu klientów.
  • Koszt (konta cena) – Koszt, czyli wartość pieniędzy wydanych na wykonanie produkty. Jakie czynniki wpływają na koszt? Konsument ponosi koszt wybierając nowy produkt danego detalisty a nie jego konkurenta.
  • Wygoda (kontra miejsce) – zakupy w Internecie spowodowały, że miejsce dokonywania zakupów nie jest już takie istotne i nie wpływa w zdecydowany sposób na decyzję zakupową klientów. Obecnie takie transakcje wiążą się z wygodą, prostotą odnajdywaniem informacji o danym towarze oraz jego nabyciu.
  • Komunikacja (kontra promocja): relacje wiążą się z wieloma działaniami, np.: media społecznościowe, reklama, public relations itp.

Wydatki na retail marketing

Obecnie koszty ponoszone na marketing detaliczny są zupełnie inne niż kiedyś. Dlaczego? Otóż, marketing cyfrowy szybko się rozwija i detaliści mają więcej możliwości na reklamowanie wprowadzanych do handlu towarów. Czy reklamy na bilbordach są jeszcze efektywne? Tak, ale klienci preferują kontakt przez media społecznościowe, mają do nich większe zaufanie. Z tego powodu widoczna jest tendencja wzrostowa w zwiększaniu reklam spersonalizowanych w tych miejscach. I dotyczy to sprzedawców detalicznych.

Jakie sieci są obecnie najbardziej popularne? Na pewno Facebook oraz Instagram, to tam inwestują detaliści. Platformy te przyciągają klientów w różnym wieku, dlatego też detalista może szybko dotrzeć do rynku docelowego.Taka platforma jak Instagram znana jest z treści wizualnych i młodszej grupy demograficznej. Stale rosnąca popularność takich portali powoduje, że są one doskonałym miejscem do reklamowania nowo wprowadzanych towarów i utrzymywaniem relacji ze stałymi konsumentami.