Pozycjonowanie stron - o co chodzi?

Pozycjonowanie stron – o co chodzi?

W ostatnim czasie wiele możemy usłyszeć o pozycjonowaniu stron. Dla osób, które prowadzą własną firmę, nie powinno mieć ono żadnych tajemnic. Czym dokładnie jest pozycjonowanie stron? O co w tym wszystkich chodzi i dlaczego pozycjonowanie jest dziś tak istotne? Odpowiadamy.

Internet dźwignią handlu

Zgodnie ze starym powiedzeniem reklama jest dźwignią handlu. Niemniej jednak specjaliści do spraw reklamy zmienili nieco znane przysłowie i dziś mówią, że to internet jest dźwignią handlu. Zrozumienie tego zjawiska jest niezwykle istotne w kontekście pozycjonowania stron. Otóż dziś reklama przybrała głównie formę reklamy internetowej. Choć wciąż możemy znaleźć ogłoszenia w gazetach czy reklamy w telewizji, większość firm inwestuje właśnie w reklamę w sieci. Chodzi bowiem o to, że statystyczny klient, które chce kupić dany towar lub skorzystać z konkretnej usługi, najpierw sprawdza ich dostępność w internecie. Jeżeli więc nasza firma nie istnieje w internecie, to mamy niewielkie szanse na to, że zainteresowana osoba zapozna się z naszą ofertą. W internecie możemy zaistnieć na wiele sposobów. Z pomocą przychodzą chociażby znane nam portale społecznościowe, na których każdy może założyć sobie profil. Niemniej jednak w dalszym ciągu wiele firm korzysta z opcji, jaką jest założenie strony internetowej. To właśnie na niej internauta znajdzie wszystkie, potrzebne informacje. Stronę internetową możemy założyć samodzielnie, lecz możemy również skorzystać z pomocy specjalistów. Powinny na niej znajdować się wartościowe dla czytelnika informacje – zakres usług, cennik, godziny otwarcia naszego punktu. Jeśli zaś prowadzimy handel w internecie, to musimy pomyśleć o dobrej jakości sklepie internetowym. Z pojęciem strony internetowej lub sklepu internetowego wiąże się oczywiście pozycjonowanie. 

Pozycja w internecie

Adresu strony internetowej zwykle szukamy w popularnych wyszukiwarkach. Najbardziej znaną są oczywiście Google, jednak internauci korzystają także z innych wyszukiwarek. Wpisując konkretną frazę, na przykład „stomatolog Poznań”, w wyszukiwarce pokazują się kolejne strony internetowe. Ich pozycja na liście nie jest przypadkowa. Została ona osiągnięta dzięki odpowiedniemu pozycjonowaniu strony. Dlaczego pozycjonowanie jest tak ważne? Ponieważ statystyczny internauta nie będzie zaglądał na dziesiątą stronę wyszukiwań, aby znaleźć nasz adres www. Większość internautów nie zajrzy nawet na trzecią czy drugą stronę, a jedynie zatrzyma się na pierwszej. Oczywiście warunkiem jest, że na niej właśnie znajdzie interesujące informacje. Dlatego też firmy muszą postarać się, aby ich strony znalazły się na pierwszych pozycjach w wyszukiwarkach. Największy problem polega na tym, że nie znamy algorytmów, poprzez które konkretna przeglądarka pozycjonuje strony. Niemniej jednak specjaliści wiedzą, jakie triki zastosować, aby strona uzyskała jak najlepszą pozycję.

Pozycjonowanie stron - o co chodzi?

Jak pozycjonować stronę?

Pozycjonowanie stron to proces, który często trwa nawet i kilka miesięcy. Ważna jest przede wszystkim bieżąca aktualizacja treści na stronie internetowej. Nieaktualne strony są po prostu przez przeglądarki odrzucane. Samą treścią można zresztą zdziałać bardzo wiele – ważny jest tutaj content marketing. Dobra treść strony jest wartościowa zarówno dla czytelnika, jak i dla przeglądarki. Nie bez znaczenia jest również oprawa graficzna, nagłówki, zakładki. Dobrym sposobem na pozycjonowanie strony są linki zewnętrzne i wewnętrzne. Ostatnimi czasy bardzo modne stało się również prowadzenie bloga, który jest jakby podstroną konkretnej witryny. Pozwala on między innymi na bieżące aktualizacje treści. W kontekście pozycjonowania powinniśmy również pamiętać o jego lokalnej odsłonie. O co konkretnie w tym chodzi? Otóż wyszukiwarka powinna lokalizować nie tylko nasz adres www, ale także ten, pod którym prowadzona jest rzeczywiście działalność. Jeżeli więc internauta szuka stomatologa w pobliżu swojego miejsca zamieszkania, to nasz gabinet powinien wyświetlić się na samej górze wyszukiwań. Istnieje wtedy największa szansa na to, że klient trafi właśnie do nas.

Samodzielnie czy z pomocą?

Pozycjonowania stron internetowych możemy podjąć się we własnym zakresie. Dotyczy to zwłaszcza osób, które w internecie czują się jak przysłowiowa ryba w wodzie. Nie jest jednak tajemnicą, że jest to żmudny i czasochłonny proces. O wiele lepiej jest więc zlecić to zadanie firmie zewnętrznej. Usługi z zakresu pozycjonowania najczęściej świadczą profesjonalne agencje reklamy. To one zatrudniają specjalistów z zakresu marketingu internetowego. Zawód pozycjonera stron internetowych wykonuje również wielu freelancerów – im również można zlecić to zadanie. Pamiętajmy jednak, że pozycjonowanie stron nie jest tanią usługą. Chodzi bowiem o to, że wymaga sporo pracy zarówno od strony technicznej, jak i od strony treści. Co więcej, musimy zdecydować, pod którą dokładnie wyszukiwarkę chcemy dopasować naszą stronę. Każda ma bowiem nieco inny algorytm wyszukiwań, choć mogą być one nieco do siebie zbliżone.