Pozycjonowanie stron - jak to działa?

Pozycjonowanie stron – jak to działa?

Pozycjonowanie stron jest długotrwałym procesem, podczas którego dąży się do zajęcia jak najwyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Serwis znajdujący się na wysokich miejscach ma szansę na pozyskanie dużej ilości nowych klientów, co bezpośrednio przełoży się na wzrost sprzedaży. Tym samym poprawi się wizerunek marki i wzrośnie przewaga nad konkurencją. Oczekiwany rezultat przychodzi jednak dopiero po pewnym czasie, gdyż wymaga on wieloetapowych, regularnych działań zarówno na stronie (on-site), jak i poza nią (off-site). SEO wymaga dużo cierpliwości, jednak ostateczny efekt wart jest wyczekiwania.

Ranking stron w Google – kto go ustala?

Po wpisaniu wyszukiwanej frazy oczom użytkownika pojawia się kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt stron z odpowiedziami na jego zapytanie. W jakiej kolejności poszczególne strony są wyświetlane? Kto ustala tę hierarchię i co wpływa na konkretną pozycję? To, w jakim porządku pojawiają się witryny nie jest przypadkowe. Za uszeregowanie serwisów odpowiedzialny jest algorytm Google, który “układa” adresy według tylko sobie znanych kryteriów. Oficjalnie publikowane są jedynie ogólne informacje o tworzeniu stron i wskazówki dla deweloperów. Wiemy o wielu czynnikach mających znaczenie, jednak nie o wszystkich – roboty uwzględniają aż kilkaset elementów, które najlepiej odpowiadają na potrzeby użytkowników. Brane są pod uwagę także inne wskaźniki, jak wiek domeny, jej reputacja czy ilość wartościowych linków zewnętrznych prowadzących do strony. 

Co zrobić, żeby znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania?

Osiągnięcie wysokiej i stabilnej pozycji w Google wymaga cierpliwości i nieustannej pracy nad autorytetem strony, link buildingiem i tworzeniem długich treści. Aby wzbić się ze swoją witryną na sam szczyt potrzeba więc wydłużyć dobę o jakieś dziesięć godzin lub po prostu zaufać specjalistom. Oczywiście, można podjąć się samodzielnej optymalizacji strony w aspekcie technicznym czy regularnego pisania bloga, lecz to nie wystarczy. Wszystkie działania powinny być oparte na efektywnych słowach kluczowych, a te z kolei winny być umieszczane z odpowiednim nasyceniem. Pozyskiwanie naprawdę wartościowych linków nie jest proste, a do tego wymaga sporego nakładu finansowego. Analiza grupy docelowej, ilości wejść na stronę czy eliminacja występujących na bieżąco błędów to elementy wymagające specjalistycznych narzędzi oraz odpowiedniej wiedzy. Najlepiej więc oddać swoją witrynę rzetelnej i sprawdzonej agencji SEO, która nie tylko wskaże odpowiednią drogę do celu ale i będzie systematycznie dążyć do jej pokonania.

Pozycjonowanie stron - jak to działa?

Tworzenie treści – dla robotów czy dla ludzi?

Niezwykle ważnym czynnikiem ocenianym przez Google jest treść. Nie tylko jej ilość, ale i jakość, nasycenie frazami, optymalizacja oraz linkowanie wewnętrzne mają znaczenie. W zależności od rodzaju działalności, teksty na stronie mogą mieć między innymi formę artykułów blogowych, opisów kategorii produktów bądź też bogato opisanej oferty. Słowa, które niosą wartość dla użytkowników są najważniejsze, w końcu to dla nich tworzone są różnorodne serwisy i ich zawartość. Algorytmy również lubią treści wysokiej jakości, które podkreślają najważniejsze fragmenty i zawierają odnośniki do innych przydatnych informacji. Choć są to roboty, ich inteligencja pozwala na czytanie i rozumienie, co autor miał na myśli. Są w stanie w jednej chwili odszukać w sieci duplikaty, które wskazują na plagiat po którejś ze stron. Takie działania mogą skończyć się karą od Google, która w rezultacie będzie bardzo dotkliwa, a sama strona może nie wyświetlać się w wynikach wyszukiwania nawet przez kilka miesięcy. 

Czy Google Ads może zastąpić pozycjonowanie?

Dzięki SEO strona internetowa może znaleźć się w TOP3 wyników wyszukiwań wyłącznie w sposób organiczny. Google Ads to zaś płatna promocja, która nie jest trwała – reklamy wyświetlają się przez taki czas, przez jaki są opłacane. Znajdują się one wyżej, niż reszta wyników. Oba te rozwiązania bardzo dobrze się uzupełniają i wspólnie mogą generować naprawdę bardzo duży ruch, nie są jednak tożsame. Warto zainwestować w profesjonalnie zarządzane pozycjonowanie, które pozwoli na długotrwałe objęcie stabilnej pozycji, jednocześnie “podkręcając” efekty przy pomocy Google Ads

Jak sprawdzić, czy pozycjonowanie działa?

Nawiązując współpracę z agencją SEO klient w ramach umowy powinien dostać dostęp do monitora pozycji. Przy jego pomocy może na bieżąco sprawdzać zmiany zachodzące w zajmowanych przez stronę miejscach na różne frazy. Co bardzo ważne – choć mogą zdarzać się duże spadki lub wzrosty z dnia na dzień, nie warto poświęcać im zbyt dużej uwagi. Aby faktycznie sprawdzić, czy prowadzone działania przynoszą wymierne efekty, należy analizować zachodzące zmiany w okresie trwającym przynajmniej trzy miesiące. Chwilowe wahania mogą być podyktowane tym, że Google nie wie jeszcze dokładnie, na jakiej pozycji umieścić domenę, gdyż nie posiada ona reputacji. Wyniki te mogą być skrajnie różne, dlatego też nerwy i pochopne działania są zbędne. Po kilku pierwszych miesiącach można zobaczyć rzeczywiste rezultaty, które następnie należy umacniać i stabilizować.