Pozycjonowanie stron – ile kosztuje?

Pozycjonowanie stron – ile kosztuje?

Do zdobywania klientów z wykorzystaniem internetu jednym z najlepszych źródeł jest ruch na stronie pochodzący z darmowych wyników wyszukiwania. Chodzi przy tym o wyszukiwanie organiczne, a więc wynikające z działań internautów, a nie takie, które pochodzi bezpośrednio z reklam. Jednakże osiągnięcie zadowalającego darmowego ruchu na stronie uzależnione jest od odpowiedniej pozycji w wyszukiwarce internetowej, a za dobrą pozycję w sieci trzeba niestety zapłacić. Czy jest to opłacalna inwestycja w biznes i ile takie pozycjonowanie kosztuje?

Wpływ konkurencji na budżet SEO

Największy wpływ na działania, jakie należy podejmować w kwestii pozycjonowania strony ma niestety konkurencja. Pierwsza strona w wyszukiwarce zawiera po reklamach niewiele miejsc do zagospodarowania i średnio jest ich zaledwie ok. dziesięciu. I w tutaj od ilości firm, które walczą o te miejsca/pozycje ma właśnie wpływ na ilość i różnorodność działań do podjęcia, aby te miejsca zdobyć. Specjaliści SEO ogólnie wyznają ogólną zasadę, że im działania konkurencji efektywniejsze, tym więcej trzeba wydawać, aby móc ją dogonić. Wysokość budżetu przeznaczonego na pozycjonowanie strony jest więc uzależniona od konkurentów. W wypadku pracy konkurencji trwającej ze stronami od kilku lat i wydającej na pozycjonowanie 4 tysiące złotych co miesiąc, walka z nimi o najlepsze miejsca przy niższym budżecie  będzie niezwykle trudna, o ile nie niemożliwa. Oczywiście pieniądze nie są wszystkim, co przekłada się na skuteczność pozycjonowania. Jednakże trudno jest pokonać najlepszych bez odpowiednio wysokiego budżetu.

Branża strony i jej obecna sytuacja w wyszukiwarce

Koszty pozycjonowania zależą również od branży, którą dana strona reprezentuje. Prezentacje wyników wyszukiwania są uzależnione od tematyki strony, ponieważ branże często się różnią czynnikami, jakie mogą mieć wpływ na pozycję danej domeny. Różne sposoby optymalizacji, czy odmienne dla zdobywania linków są czymś zwyczajnym w odniesieniu do zróżnicowania branż, ale połapać się w tym może wyłącznie ktoś doświadczony. Pozycjonowanie stron – ile kosztuje?Zazwyczaj jednak jest tak, że branże oblegane, np. turystyczna, medyczna lub żywieniowa, będą w odniesieniu do pozycjonowania droższe, gdyż im więcej firm, tym oczywiście trudniej jest przebijać się do góry w wynikach wyszukiwania. W tym wypadku ważna jest oczywiście pozycja wyjściowa strony do wypozycjonowania. Istnieje ogromna różnica pomiędzy stroną powstałą przed miesiącem, a istniejącą od wielu lat i przede wszystkim znaną internautom. Oczywiście dużo zależy od tego, czy nowa strona startuje z miejsca z zadbaniem o SEO, czy też istnieje od lat, a działania SEO nigdy nie były na niej podejmowane. To również ma wpływ na wycenę pracy, która musi zostać włożona do podniesienia widoczności strony w wyszukiwarce.

Za co płaci się przy zleceniu pozycjonowania strony?

Zakres prac podczas pozycjonowania jest podobny, a różnice wynikają zazwyczaj w odniesieniu do ich natężenia. Ma na to wpływ indywidualna strategia SEO, uzależniona od pozycji aktualnej strony, reprezentowanej branży, czy natężenia działań konkurencji.

Przygotowanie strategii i analiza słów kluczowych

Początek to przygotowanie strategii optymalnej dla klienta, która pozwoli na zwiększenie widoczności. Ma to związek z poszukiwaniem odpowiednich fraz kluczowych dla danej branży. Chodzi o analizę i wyszukanie wszystkich możliwych wyrażeń, jakimi posługują się pozycjonowani klienci. Następnie ustalana jest optymalna struktura strony, gdzie chodzi o pojawianie się jej jak najwyżej w wynikach wyszukiwania na każdą z fraz. Ceny ustalania strategii są uzależnione od jej skali oraz indywidualnego wyboru specjalisty SEO.

Audyt SEO

Audyt SEO jest zazwyczaj krokiem drugim i polega na sprawdzeniu struktury strony istniejącej i tego, czy należy ją dodatkowo optymalizować. Ponadto audyt SEO bada skanowanie oraz indeksowanie strony przez Google. Trzeba sprawdzić treść, linkowanie wewnętrzne, a także wykryć ewentualne błędy techniczne, które zawsze będą wpływać negatywnie na widoczność strony. Ceny audytów SEO zależą od kosztów godzin specjalistów i mogą wynieść nawet 10 000 złotych.

Optymalizacja treści

Obecność w wyszukiwarce Google to treść strony wraz z jej optymalizacją. To właśnie dzięki treściom strona pojawia się w wynikach na wybranych frazach kluczowych. Zarządzanie treścią strony wymaga sporej wiedzy analitycznej i procesu SEO. To treści stanowią opisy produktów i usług, a także kierują klientów z dodatkowych podstron, np. z bloga, do strony głównej biznesu.

Link building

Zdobycie wartościowych linków jest niemal  zawsze konieczne do osiągnięcia wysokiej pozycji w wyszukiwarce, a to przekłada się na rzeczywiste powodzenie biznesu. Link building jest kolejną z podstaw SEO, a jednocześnie jest procesem czasochłonnym i najbardziej kosztowny. Obecne realia pokazują, że liczy się jakość linku i miejsce, w którym ten zostanie umieszczony.

Jak widać z powyższego, na cały koszt pozycjonowania składa się wiele czynników. Co więcej, musi to być proces ciągły i jeśli ma przynosić efekty, to niestety musi kosztować. Obecne ceny miesięcznych abonamentów oscylują pomiędzy 2000 zł a do nawet 5000 zł.