Pozycjonowanie stron - co to tak właściwie jest?

Pozycjonowanie stron – co to tak właściwie jest?

Pozycjonowanie stron jest czymś, co aktualnie znajduje się na językach wszystkich firm i osób przedsiębiorczych planujących rozwój swojej kariery w obrębie Internetu. Uważane za najlepszą współczesną formę marketingu, jest w stanie przynieść firmie mnóstwo klientów, a stronie – wielu odwiedzających. Czym jednak ono tak właściwie jest? Od czego je zacząć, by zrobić to z głową? To wszystko – w naszym dzisiejszym wpisie.

Czym jest pozycjonowanie stron?

Każdy z ludzi, którzy na co dzień mają do czynienia z Internetem kiedyś słyszał o czymś takim, jak pozycjonowanie stron. Co to jednak tak właściwie jest? Choć nie da się w skrócie opisać sposobu jego działania, można powiedzieć o tym, do czego pozycjonowanie zmierza. Skupia się ono na osiąganiu przez konkretną stronę (lub też sklep czy bloga) jak najwyższych pozycji w wyszukiwarce internetowej. Zwykle chodzi tutaj o Google, które dominuje swoją branżę. Zazwyczaj zadowalającym efektem pozycjonowania jest obecność w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania. Oznacza ona widoczność konkretnej witryny na pierwszej stronie wyników (te są dzielone właśnie na dziesiątki). Większość osób i firm celuje jednak wyżej, wcale nie bezpodstawnie uważając, że najwięcej konwersji (rzeczywistych kliknięć przenoszących do strony) generują pierwsze trzy pozycje.

Pozycjonowanie stron ciężko jest nazwać pojedynczym działaniem i prostą usługą. Tak naprawdę bowiem składa się na nie całe mnóstwo akcji o różnym stopniu skomplikowania. Pozycjonowanie nie jest bezpośrednią formą marketingu. Oznacza to, że jego efektów nie zobaczymy od razu po sięgnięciu po agencję interaktywną. Te często przychodzą po kilku miesiącach – zazwyczaj stopniowo.

Od czego zacząć pozycjonować własną stronę lub sklep?

Pozycjonowanie stron internetowych jest usługą wielowarstwową – taką, którą ciężko jest zamknąć w obrębie zaledwie jednego działania. W związku z tym zanim się do niego podejdzie, warto dowiedzieć się jak najwięcej na jego temat. Działanie po omacku nie wchodzi tutaj w grę – zwłaszcza że jest w stanie wprowadzić daną stronę w kłopoty. W najlepszym przypadku nieprawidłowe działania doprowadzą do możliwego do zdjęcia filtra. W gorszym – do bana. Obie te sytuacje skutkują usunięciem z wyników wyszukiwania. Mniej lub bardziej trwałym.

Aby zatem rozpocząć pozycjonowanie, warto zrobić to z głową. Poniższe porady mogą w tym pomóc.

  • Opracujmy dokładny plan działania. Im więcej szczegółów w nim zawrzemy, tym lepiej dla nas i dla naszej strony internetowej lub sklepu. Warto zawrzeć w nim wszystko to, co istotne – zarówno każde z kolejnych działań, jak i to, jakie będą ich spodziewane efekty. Plan działania to również rozważenie budżetu na dany projekt, ale też zaplanowanie skorzystania z usług dodatkowych, których jest całe mnóstwo. Plan musi być nie tylko spójny i konkretny, ale też po prostu logiczny. Najpierw trzeba bowiem zacząć od jednego, by drugie miało lepszy efekt.
  • Zaopatrzmy się w audyt – jeżeli nie chcemy od początku powierzać pozycjonowania agencji interaktywnej, wykupmy od niej dokładny i szczegółowy audyt. Wtedy też dowiemy się, co na samej stronie wymaga poprawy, a co poza nią trzeba też zmienić. Audyt SEO kosztuje, jednak dostarcza mnóstwa informacji, które następnie można przetworzyć i wcielić w życie. Samodzielne opracowanie pochodzących z niego zaleceń pozwoli zaoszczędzić sporo pieniędzy, a przy okazji zwiększyć świadomość co do całego procesu.Pozycjonowanie stron - co to tak właściwie jest?
  • Zoptymalizujmy stronę lub sklep. Jest to działanie najbardziej czaso- i pracochłonne, bo biorące pod uwagę wiele aspektów. Zacząć należy od kodu, który musi pozwalać stronie lub sklepowi szybko się ładować. W wielu przypadkach konieczna jest zmiana hostingu. Dziś kluczowe jest również odpowiednie zoptymalizowanie treści. Każdy tekst zawarty na stronie musi spełniać wytyczne SEO. Musi zatem być zarazem użyteczny względem użytkownika, ale i odpowiednio nastawiony na promocję konkretnych słów kluczowych.
  • Przeanalizujmy konkurencję – w wyszukiwarkach nie znajduje się w eterze, a pośród wielu innych stron i sklepów. Aby przebić ich pozycję w wynikach wyszukiwania, trzeba być lepszym od nich. Analiza konkurencji pozwoli określić, czy tak właściwie opłaca się rywalizować z nią pod konkretnym słowem kluczowym (często lepiej jest zmienić je na inne), ale też zaczerpnąć kilka pomysłów, które uzna się za ciekawe oraz uniknąć błędów, które będą w stanie zahamować rozwój na polu pozycjonowania. Znajomość „wroga” to najlepszy środek do jego pokonania.

Podsumowanie

Wiele osób zdaje sobie sprawę z tego, jak wygląda pozycjonowanie stron, co to tak właściwie jest i jakie jest jego zastosowanie. Nie każdy jednak ma świadomość co do tego, jak czaso- i pracochłonnym procesem potrafi ono być. Choć da się je rozpocząć samemu, a przy tym mieć z tego ogromną satysfakcję, często aby osiągnąć sukces w jego zakresie należy sięgnąć po usługi agencji interaktywnej. Tylko ona bowiem dysponuje odpowiednią ilością czasu, narzędzi i wiedzy, które będą w stanie przełożyć się na ostateczną satysfakcję z całego procesu.