Na czym polega optymalizacja i pozycjonowanie stron?

Na czym polega optymalizacja i pozycjonowanie stron?

W dzisiejszym świecie najważniejszą reklamą jest ta, która jest najlepiej widoczna i najłatwiej dostępna. To, co przykuje uwagę na samym początku, najpewniej zatrzyma potencjalnego klienta, czytelnika czy inwestora. Dlatego tak ważnym jest, aby strona internetowa znajdowała się na samym szczycie wśród innych wyników sugerowanych przez wyszukiwarkę? Jak sprawić, aby witryna była maksymalnie dobrze zoptymalizowana i wysoko pozycjonowana?

Pozycjonowanie strony internetowej

Pozycjonowanie strony polega na dokonaniu wszelkich możliwych poprawek i udoskonaleń, aby pojawiała się ona jako jedna z pierwszych po wyszukaniu odpowiedniej frazy w przeglądarce. Przykładowo, kiedy potencjalny klient wyszukuje frazę związaną z nowym telefonem, na początku ukażą mu się strony sklepów internetowych, które zadbały o optymalizację swoich witryn. Zazwyczaj klienci mają większe zaufanie do stron, które widzą jako pierwsze. Traktują to jako dowód na wysoką jakość treści oraz duże zainteresowanie właśnie tą konkretną witryną. W dobie cyfrowego marketingu pozycjonowanie jest podstawową rzeczą, jaką należy zrobić, aby maksymalnie przykuwać uwagę potencjalnych klientów i zwiększyć zyski.

Proces ten dzieli się na etapy off-site i on-site. Pierwszy z nich dotyczy zagadnień związanych z częścią techniczną, to jest wykorzystaniem sztuczek w pisaniu kodu strony i dopasowaniu go do mechanizmów odpowiadających za pozycję strony. Drugi opiera się na odpowiednim zoptymalizowaniu treści, chociażby za pomocą słów kluczowych i ustawienia elementów, aby strona była oceniana przez algorytmy jako wartościowa, zawierająca treści wysokiej jakości. Słowa kluczowe stanowią podstawę odpowiedniego pozycjonowania. Muszą one być dostosowane do potencjalnych wyszukiwań, równomiernie rozłożone w tekście, a ich ilość powinna być naturalna i nienarzucająca się. 

Proces optymalizacji w szczegółach

Optymalizacja strony internetowej jest bardzo złożona. Rozpoczyna się od audytu SEO, którego zadaniem jest znalezienie wszystkich potencjalnych usterek, powodujących obniżanie wartości strony przez algorytmy wyszukiwarek. Aby strona znajdowała się maksymalnie wysoko, powinna uwzględniać znaczną część wytycznych. Powinna mieć czytelną i ugruntowaną strukturę, zawarte treści powinny być maksymalnie konkretne i profesjonalne, muszą odpowiadać na pytania i przekazywać jasne informacje. Ponadto powinny znajdować się na niej linki wewnętrzne, teksty należy optymalizować ze względu na nagłówki i bloki tekstowe, kod powinien być zoptymalizowany, wykorzystujący nowe rozwiązania i zwięzły. Dużą zaletą jest responsywność strony, czyli jej przystosowanie do urządzeń mobilnych oraz tych o niestandardowych rozmiarach ekranu. Na czym polega optymalizacja i pozycjonowanie stron?

Na pozycjonowanie mają wpływ nawet takie czynniki jak długość ładowania strony czy przyjazne adresy. Są to adresy skrócone, zawierające łatwe do przekazania nazwy podstron zamiast skomplikowanych linków składających się z losowych cyfr i liter. Algorytmy wyszukiwarek doceniają też, kiedy warstwa wizualna strony jest oddzielona od warstwy logicznej, przykładowo za pomocą CSS. Pozycjonowanie i optymalizacja to procesy złożone nie tylko z punktu widzenia informatyki, ale też czynnika ludzkiego. 

Dlaczego warto zadbać o SEO?

Odpowiedź jest prosta – dla rozwoju strony, ale też dla łatwiejszej organizacji. W końcu łatwiej odnaleźć się na stronie, która posiada jasną budowę, wypełnione nagłówki, przyjazne adresy i odpowiednio dobraną warstwę graficzną. Tymczasem takie strony są przy okazji uważane za te, które warto pozycjonować wysoko. Dlaczego nie połączyć udogodnień z benefitami? Przy okazji warto pomyśleć o przyszłych użytkownikach. Kiedy poszukują oni odpowiedzi na pytanie lub szukają konkretnego produktu, liczy się dla nich czas i precyzja. Zwrócą uwagę na tę stronę, która będzie miała czytelny układ, godną zaufania warstwę graficzną, i przy okazji… będzie pierwszą z listy sugerowanych! Warto ułatwić im życie i przedstawić dobrze przygotowaną i przemyślaną stronę, na której znajdą to, czego szukali. Przy okazji przyniesie to wymierne zyski czy pobudza ruch na stronie, w zależności od profilu naszej działalności. 

Oczywiście zlecenie zewnętrznej firmie przygotowania optymalizacji strony jest łatwiejsze, ale istnieją dobre praktyki, które pozwolą na samodzielne zwiększenie zainteresowania witryną. Warto przy jej tworzeniu przemyśleć dobór słów kluczowych, aby nie trzeba było naruszać struktury tekstu i podmieniać wszystkich informacji po czasie. Zwykle wystarczy zerknięcie na stronę konkurencji, aby wiedzieć, na co zwracać uwagę w branży, w której działamy. Ponadto można próbować samemu szukać odpowiednich słów kluczowych. Wystarczy zastanowić się, jak chcielibyśmy, aby klienci trafiali na naszą stronę. Jakie pytanie zadał by przeciętny użytkownik internetu, aby znaleźć moją stronę? Takie podejście zdecydowanie ułatwi zadanie. Do tego warto zwrócić uwagę na to, jak rozmieszane są słowa kluczowe. Muszą one brzmieć naturalnie, być odmienione, pasować do zdania, w którym się znajdują. Algorytmy są w stanie to sprawdzić! Samodzielne działania nie gwarantują skuteczności, ale warto spróbować – być może prowadzony biznes nabierze wiatru w żagle, a blog napełni się nowymi użytkownikami.