Marketing rekomendacyjny - co to jest?

Marketing rekomendacyjny – co to jest?

Marketing rekomendacyjny, co to jest? Inaczej to marketing polecający będący zestawem działań sekwencyjnych, które sprawią, że kupujący, partnerzy i inne osoby staną się uczestnikami kampanii marketingowej. Przyciągną dla danej firmy nowych klientów spośród ich przyjaciół, krewnych, kolegów i znajomych.

Na czym polega marketing rekomendacyjny?

Polega on na tym, że to właśnie pod wpływem rekomendacji konsumenci najczęściej podejmują decyzje:

  • Przy zakupie określonego produktu lub usługi
  • Wpływa na wybór produktu lub usługi od wielu konkurentów
  • O zakupie produktu lub usługi od tego samego sprzedawcy, co ostatnim razem lub o potrzebie znalezienia nowego dostawcy.

Marketingowcy czy firmy rzadko biorą pod uwagę zarządzanie rekomendacjami konsumenckimi. Wynika to częściowo z tradycyjnej edukacji marketingowej. Dla jakich firm jest odpowiedni marketing polecający? Stosowany jest przez średnie, duże i bardzo duże firmy. Bardzo dużą firmą, która po mistrzowsku wykorzystuje marketing rekomendacji jest IKEA. Zdarzają się przypadki wykorzystania marketingu rekomendacji takiego giganta jak McDonald’s. Rekomendacje znajomych są głównym źródłem informacji przy podejmowaniu decyzji zakupowej. O wiele ważniejsze jest źródło niż reklama.

Dlaczego trzeba dbać o marketing rekomendacyjny?

Pierwszą oczywistą odpowiedzią jest to, że marketing polecający jest darmowym kanałem pozyskiwania klientów. Albo niskobudżetowy. W końcu niektóre z kanałów będą wymagały inwestycji, na przykład na poziomie drobnego druku, czy finansowania niektórych działań. A szereg rekomendacyjnych narzędzi marketingowych będzie wymagało restrukturyzacji wewnętrznych procesów w firmie: dodatkowe szkolenia dla sprzedawców, zmiany w obsłudze klienta i tak dalej. To także pieniądze, ale nieporównywalne z budżetami reklamowymi.

Trzeba pamiętać: stosowanie technik marketingu rekomendacyjnego pozwala sprzedać produkt lub usługę drożej. Często potencjalny klient wybiera produkt lub usługę o mniej więcej podobnej cenie. Jednocześnie sprzedający, który został polecony kupującemu przez własną znajomą, ma w oczach tego kupującego dodatkowe dowody wartości, niezawodności lub bezpieczeństwa produktu. Konsument otrzymuje dodatkowy argument i opiera się nie tylko na cenie. I to jest bardzo przekonujący argument, aby skoncentrować wysiłki marketingowców, sprzedawców i kadry kierowniczej firmy na tym, aby rekomendacje były priorytetem dla angażowania klientów.

Dlaczego marketing rekomendujący jest ważny?

Jest to specyficzny zestaw strategii i narzędzi mających na celu przyciągnięcie nowych klientów, wysokiej jakości leady oraz stymulowanie powtarzalnej sprzedaży bez lub w połączeniu z innymi metodami reklamowymi. Wielu przedsiębiorcom udało się stworzyć dobrze prosperujące firmy wyłącznie dzięki rekomendacjom.To jest punkt wyjścia dla prawie każdej małej firmy. Obsługuje się pierwszego klienta, jest zadowolony i dzieli się pozytywnym doświadczeniem z przyjaciółmi i rodziną. Zanim spojrzy się wstecz, dzięki poczcie pantoflowej jest stały napływ klientów. Niestety wielu przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy, że ich biznes mógłby rozwijać się dynamiczniej, gdyby aktywnie angażowali się w tworzenie marketingu rekomendacyjnego.

Dla przedstawicieli niektórych zawodów, np. prawników, lekarzy, księgowych, marketing rekomendacji jest szczególnie istotny. Niewiele osób idzie do lekarza po obejrzeniu jego ogłoszenia w informatorze. Klienci poszukujący takiego profesjonalisty zazwyczaj polegają na rekomendacjach osób, którym ufają. Zazwyczaj im bardziej osobista lub kosztowna jest usługa, tym większe prawdopodobieństwo, że potencjalny klient najpierw poprosi kogoś o zdanie.

Dlaczego marketing polecający jest tak skuteczny?

Wwłaścicielom małych firm najczęściej przeszkadza brak systemu i strach przed pełnym wykorzystaniem korzyści płynących z marketingu rekomendacyjnego. Istota rekomendacji sprowadza się do dwóch prostych kroków:

  • Dostarczanie produktu, którego potrzebują klienci
  • Zalecenie oczekujące.

Przyjmując systematyczne podejście do generowania rekomendacji w ramach stosowanej strategii marketingowej, spełniona jest druga część równania. Ludzie uwielbiają robić rekomendacje. Jeśli ktoś czuje się niekomfortowo, prosząc klientów, aby polecili jego firmę, powinien o tym pamiętać. Lubią rozumieć, że może pomogli komuś rozwinąć swój biznes. To bardzo przyjemne uczucie. Z finansowego punktu widzenia marketing polecający przyniesie najwyższy zwrot z każdej zainwestowanej złotówki. W zależności od konkretnych metod, system może zostać wdrożony bardzo niskim kosztem.

Kiedy klient przychodzi do danej firmy, ponieważ jego najlepszy przyjaciel powiedział, że świadczy usługi, których potrzebuje na najwyższym poziomie, nie tylko oczekuje odpowiedniej ceny, ale chętnie ją zapłaci. W jego oczach taka usługa staje się bardziej wartościowa dzięki współpracy z jego najlepszym przyjacielem. Jeśli marketing rekomendacji stanie się kluczową strategią promocji w firmie, głównym zadaniem każdego z jej pracowników będzie zadbanie o to, aby każdy klient był zadowolony z usługi i chętnie polecał ją znajomym i rodzinie.