Marketing partyzancki. Jak prowadzić domową firmę?

Marketing partyzancki. Jak prowadzić domową firmę?

Coraz więcej osób decyduje się na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej wiąże się to jednak z pełnieniem różnych obowiązków i zadbanie o wypracowanie zysków. Do spełnienia tego celu trzeba być dobrym handlowcem i marketingowcem. Jak prowadzić domową firmę, jaką formę promocji wybrać, aby przyciągnąć klientów i sprzedać swój produkt? Czy to prawda, że marketing partyzancki daje możliwość rozpowszechnienia informacji o swojej  firmie i zbudowania grona lojalnych klientów?

Marketing partyzancki wspiera prowadzenie domowej firmy

Marketing partyzancki to promocja towarów i usług, a także zwiększanie świadomości firmy za pomocą niestandardowych, kreatywnych, zapadających w pamięć metod przy minimalnych kosztach finansowych. Jest on alternatywą dla konwencjonalnych metod promocji, do których z reguły wykorzystuje się płatne narzędzia reklamowe.To narzędzie jest szczególnie odpowiednie dla firm rozpoczynających działalność i startupów. Oprócz bezpośredniego przyciągania klientów dobre rozwiązania reklamowe mogą być zauważane przez media i publikowane w ich zasobach, co zwiększa świadomość firmy i jej produktów.

Osiągnięcie stabilnej pozycji na rynku to podstawa dobrego funkcjonowania każdej firmy. Nie tylko duże przedsiębiorstwa, ale również firmy domowe muszą dołożyć starań, aby odnaleźć swoje miejsce na rynku, zdobywać coraz więcej zleceń. W tym pomaga skuteczna reklama i prawidłowe utrzymywanie kontaktów z klientami, czyli dobry marketing.Takie małe firmy stawiają na marketing partyzancki, który bez dużych nakładów finansowych pozwoli na efektywną promocję.

Jak wykorzystać niskobudżetowy marketing do rozwoju domowej firmy?

Poprzez poszukiwanie niszy rynkowej i wykorzystywanie różnych form reklamy takich jak: reklama bezpośrednia, tworzenie kanałów sprzedaży, opracowanie materiałów reklamowych. Dobry marketing nastawiony jest na prawidłowy przebieg procesu sprzedaży i posiadanie umiejętności rozmów z klientami zarówno za pomocą telefonu jak i poprzez Internet. Ważne! Marketing partyzancki to niedroga reklama, która działa. Jego siła tkwi w oryginalności. Reklama w telewizji czy w Internecie to liczba: klient codziennie spotyka się z wzmiankami o firmie i tym samym zwraca na nią uwagę. Małe firmy mogą korzystać z tego rodzaju promocji, jako podstawowego kanału pozyskiwania klientów.

Jakie są cechy marketingu partyzanckiego?

  • Pierwszą cechą jest to, że zamiast tradycyjnego marketingu tego można wykorzystać albo tanie media reklamowe, albo okrężne sposoby promocji, nietradycyjne kanały reklamowe.
  • Drugą cechą marketingu partyzanckiego jest to, że większość jego technik daje rezultaty natychmiast lub po krótkim czasie. Ponieważ małe firmy domowe nie mają rezerw gotówki, nie mogą czekać miesiącami, aż reklamy zaczną działać. A marketing partyzancki zapewnia szereg narzędzi, które pozwalają im dosłownie pozyskać nowych klientów następnego dnia.
  • Następną cechą marketingu partyzanckiego jest to, że jego metody są często niewidoczne dla konkurenta, a zatem nie mogą być przez niego kopiowane. Jeśli zwykła działalność reklamowa firmy jest widoczna nie tylko dla potencjalnych klientów, ale także dla konkurentów, wówczas większość partyzanckich metod reklamowych jest ukryta przed wścibskimi oczami.Tylko potencjalni nabywcy zobaczą tę reklamę i nikt inny.

Marketing partyzancki nie prowadzi wyścigu zbrojeń, zamiast tego próbuje zdobyć klienta poprzez zwiększenie skuteczności reklamy, bardziej oryginalne ruchy reklamowe i bardziej ukierunkowaną atrakcyjność dla potencjalnych klientów. Inną jego cechą jest to, że preferuje się partnerstwo nad konkurencją. Zamiast marnować energię na walkę z konkurentami, lepiej nawiązać z nimi wzajemnie korzystne partnerstwo. Ponadto warto dążyć do współpracy z innymi firmami, które z daną firmą nie konkurują.

Partyzancki marketing internetowy w domowej firmie

 W Internecie można również znaleźć klientów za darmo lub przy minimalnym budżecie. Istnieją również niestandardowe sposoby na zwiększenie ruchu:

  • Bezpłatne nośniki reklamowe. Można umieścić informacje o sobie i swojej firmie tam, gdzie to możliwe.
  • W sieciach społecznościowych – w specjalnym polu swojego konta, w statusach i postach.
  • W podpisie w mailu: każdy, do kogo się napisze wiadomość, będzie wiedział o usługach danej firmy.
  • W automatycznych odpowiedziach: każdy, kto napisze, zobaczy informacje o promocjach. Na przykład – dzień dobry, dziękuję za wiadomość. Zazwyczaj odpowiadam na e-maile w ciągu trzech dni. Do tego czasu sprawdź nasze rabaty i promocje.
  • Tablice ogłoszeniowe i usługi kuponowe. Można zarówno publikować informacje o sobie, jak i monitorować rozwiązania.  
  • Usługi i fora z pytaniami i odpowiedziami. Uda się znaleźć nowych klientów po prostu odpowiadając na pytania lub umieszczając reklamy na specjalistycznych forach i w miejscach publicznych.To nic nie kosztuje i może działać.

Marketing partyzancki – wirusowy i ukryty

Marketing wirusowy. Są to filmy, posty, testy, które stają się popularne po prostu dzięki treści. Przykuwają uwagę i rozweselają, dlatego ludzie dzielą się ze sobą tego rodzaju treściami. Na szczególną uwagę zasługują filmy wirusowe ze względu na rosnącą popularność tego typu treści na Instagramie, YouTube, a ostatnio na TikToku. Ponadto użytkownicy chętnie rozpowszechniają takie filmy w sieciach społecznościowych i komunikatorach internetowych. Do jego produkcji często wystarczy dobry pomysł i zwykły smartfon.

Ukryty marketing. W kontekście zaostrzającej się walki o uwagę konsumentów, u których coraz bardziej rozwija się ślepota reklamowa, coraz większą popularność zyskuje ukryty marketing. Częściowo marketing partyzancki jest tak nazywany, ponieważ jego przejawem nie zawsze jest oczywiście reklama, ale taki podtekst jest z pewnością zwykle obecny. Umieszczanie opinii klientów na odpowiednich zasobach o wysokim ukierunkowanym ruchu. Wzmianki w komentarzach do publikacji w sieciach społecznościowych, na serwisach wideo i forach, które są czytane przez dużą liczbę przedstawicieli grupy docelowej.