Marketing narracyjny - co to jest?

Marketing narracyjny – co to jest?

Zjawisko marketingu narracyjnego zyskuje coraz większą popularność. Nic dziwnego, że prawidłowo wdrożona strategia pozwala skutecznie komunikować się z odbiorcami poprzez przekazy reklamowe. Marketing narracyjny, co to jest i w jakich branżach sprawdza się najlepiej? Inna jego nazwa – storytellingowy to interaktywna sztuka opowiadania historii w sposób, który maksymalizuje pobudzenie wyobraźni słuchacza.

Zastosowanie marketingu narracyjnego

Aby osiągnąć cel, różne działania, obrazy, ale przede wszystkim słowa uruchamiają wyobraźnię słuchacza i zostają zapamiętane w formie fascynującej opowieści. Nie jest łatwo stworzyć skuteczną historię. Przede wszystkim bardzo ważne jest prawidłowe posługiwanie się językiem. Tutaj nie ma dużego znaczenia czy będzie to forma ustna czy może pisemna, najważniejszy jest odpowiedni wybór słów.

Ważna jest również interaktywność. Marketing narracyjny powinien opierać się na dwukierunkowej interakcji narratora i słuchacza oraz stymulować interakcję. Ważne jest, aby pamiętać, że historia nie powinna być zamkniętym rozdziałem. Powinno to zależeć od wysiłku zarówno narratora, jak i odbiorców. Nie może być między nimi żadnych barier. Forma opowiadania powinna zależeć od kultury, środowiska i sytuacji, w której ma miejsce opowiadanie. Marketing narracyjny można efektywnie łączyć i innymi jego formami. Proces ten powinien wzmacniać wyobraźnię odbiorców, którzy zaczynają brać udział w opowieści do tego stopnia, że stają się w jakiś sposób bohaterami opowieści.

Marketing narracyjny to doskonała forma komunikacji

Opowiadanie historii wykorzystuje również niewerbalne i werbalne formy komunikacji, w tym gesty, ruchy lub intonację. Bardzo często wykorzystywane są pozdrowienia, mimika i gesty z najlepszych praktyk baśni i gawędziarzy, które skutecznie zdobią historię. Często kampania oparta na wykorzystaniu marketingu narracyjnego obejmuje filmy zamieszczane w mediach społecznościowych oraz posty zachęcające do komentowania. Które branże robią to najlepiej? Marketing narracyjny to technika coraz częściej stosowana w branży reklamowej i marketingowej. Pozwala to skutecznie przyciągać klientów i zachęcić ich do interakcji z marką.

Marketing narracyjny i nowe media

Projekt bez sieci społecznościowych i list mailingowych jest dziś jak osoba bez szczoteczki do zębów. Podstawowe formy marketingu, wymagają minimalnego budżetu i obiecują ogromny sukces, jeśli historia zdoła przykuć uwagę odbiorców. Ale co i jak powiedzieć? Jak dziś działa marketing niskobudżetowy? Jak zbudować pracę sieci społecznościowych, uruchomić udaną listę mailingową, przeprowadzić kampanię, wymyślić coś nowego, co przyciągnie uwagę prasy i dużej publiczności? Jak zaoszczędzić pieniądze, skutecznie rozwiązywać problemy marketingowe z wykorzystaniem nowych mediów i osiągnąć sukces?

Działania marketingowe nastawione są osiągniecie wśród odbiorców pewnych odczuć. Zawsze tak było. To, co się ostatnio zmieniło, to dynamika percepcji: teraz człowiek nie chce tracić czasu na wiadomości, które nie wychwytują go w pierwszych ułamkach sekundy, a informacja zwrotna stała się natychmiastowa, rozmawia się ze swoimi klientami tu i teraz, wszystko to dzieje się szybko. Można nauczyć się, jak skutecznie radzić sobie z tą nową rzeczywistością.

Narracyjne podejście do zaangażowania klienta jest jednym z najskuteczniejszych i najbardziej pożądanych we współczesnym marketingu.Tworzone są treści, firma wyróżnia się na tle konkurencji, inspiruje, edukuje, robi z kupujących rzeczników marki, tak można zastosować podejście narracyjne. Nie będzie magicznych pigułek ze sprzedażą tekstów. Stosowanie w firmie marketingu narracyjnego jest przydatne dla wszystkich zaangażowanych w promocję biznesu w środkach masowego przekazu, przede wszystkim w prasie i portalach społecznościowych. Ważnym wizerunkiem firmy jest to, w jaki sposób o niej mówią. Dlatego opowiadanie historii jest integralną częścią skutecznej strategii marketingowej.

Jak stworzyć marketing narracyjny?

  • Stworzenie narracji (historię) o marce. Musi mówić o wartości marki i korzyściach, jakie mogą uzyskać potencjalni klienci. Ważne jest, aby zwracać uwagę nie na produkt, jako taki, ale na unikalną propozycję sprzedaży. Każda firma czy produkt różni się w jakiś sposób od konkurencji. Warto wykorzystać te różnice, aby stworzyć pożądany wizerunek firmy.
  • Dzięki narracji: będzie można komunikować się z grupą docelową.
  • Zrobić dobre wrażenie na potencjalnych partnerach, firmach i mediach, które otrzymają informacje prasowe.
  • Zdefiniować grupę docelową pomoże to zrozumieć, jak, gdzie, kiedy i komu opowiadać historię swojej marki.

Aby określić grupę docelową, potrzebne będzie:

  • Przeanalizowanie odbiorców, których już się posiada i klientów swojego głównego konkurenta
  • Korzystając z monitorowania marki, określić, które treści najlepiej sprawdzają się dla tej grupy odbiorców i dla osób znanych w sieci internetowej. Do tego zadania nadaje się Google Analytics: można określić lokalizację odwiedzających witrynę, z jakich urządzeń korzystają i jakie strony odwiedzają.

Klienci czują, że są ważną częścią danej firmy. Zmniejsza to koszty tworzenia treści i uwalnia fundusze na inne działania związane z rozwojem marki.