Marketing jaka praca?

Marketing jaka praca?

Zawód marketingowca pojawił się wraz z narodzinami gospodarki rynkowej. A nasi rodacy zaczęli samodzielnie rozumieć sztukę marketingu. W innych krajach marketing w nowoczesnym sensie żyje od ponad 100 lat. Dziś każda firma handlowa wie, że wyprodukowanie produktu wysokiej jakości nie oznacza, że ktoś go kupi. Potrzebny jest profesjonalny specjalista od nauki o sprzedaży. Kończąc studia na kierunku marketing, jaka praca będzie czekała czy pozwoli rozwijać ścieżkę kariery, czerpać zadowolenie i zadowalające wynagrodzenie?

Kim jest marketingowiec?

Marketingowiec to specjalista, który promuje towary i usługi firmy. Jego celem jest zbudowanie systemu sprzedaży, który przyniesie firmie największy zysk. Identyfikuje on potrzeby potencjalnych klientów w celu zaoferowania produktu lub usługi, która zaspokoi te potrzeby. Marketing ma na celu budowanie długofalowej komunikacji z klientem, aby klient stał się lojalny wobec marki, a następnie dokonywał zakupów. Zastanawiając się nad ciągłym rozwojem w marketingu, jaka praca będzie wiązała się z obowiązkami zawodowymi?

Menedżerowie, programiści, projektanci, specjaliści SEO, specjaliści od reklamy kontekstowej i ukierunkowanej – generalnie jest ich wielu. Jak pracują marketingowcy? Przychodzi klient a ich zadaniem jest doprowadzenie do niego klientów z Internetu. Wykorzystując SEO zajmują się marketingiem internetowym: przeprojektowują strony, prowadzą analitykę, rysują, programują, piszą. Najczęściej tworzą potężny zespół specjalistów do dużych projektów i pracują w sposób zintegrowany.

Jakie zawody zaliczane są do działu marketingu?

  • Digital marketing manager a dokładniej menedżer ds. marketingu cyfrowego
  • Trade marketing manager – specjalista ds. marketingu handlowego
  • Marketing assistant – asystent marketingu
  • Marketing specialist – specjalista ds. marketingu.

Jakie zadania wykonuje marketingowiec?

  • Analizuje rynek sprzedaży. Specjalista szuka grupy docelowej, która może potrzebować produktu lub usługi od jego firmy. Bada siłę nabywczą klientów, ich przyzwyczajenia i preferencje, aby odpowiednio budować z nimi komunikację marketingową.
  • Prowadzi wywiad konkurencyjny. Jak radzi sobie konkurencja i czym produkty jego firmy różnią się od ich produktów? Jak skonstruowana jest reklama konkurencji i jakich kanałów komunikacji z klientami używają? Bada wszystkie aspekty działań konkurencji, aby złożyć najlepszą ofertę na rynku.
  • Tworzy asortyment towarów i ich ceny. To właśnie sprytni menedżerowie ds. marketingu wpadli na pomysł sprzedawania samochodów pod dwiema różnymi markami – Toyota dla klasy średniej i Lexus dla klientów segmentu premium, aby ci ostatni poczuli swój wysoki status.
  • Buduje system sprzedaży. Specjalista ds. marketingu handlowego wymyśla łańcuch marketingowy, aby generować popyt i stymulować sprzedaż produktu. Myśli o reklamie, opakowaniu, postrzeganiu marki, kanałach komunikacji z klientami, lokowaniu produktu na półkach sklepowych, prezentacji towarów w Internecie i innych aspektach sprzedaży. Celem marketingu nie jest jednorazowa sprzedaż, ale stały popyt na produkty firmy.
  • Menadżer marketingu ustala zadania dla projektanta, copywritera, opiekuna marki, managera sprzedaży, specjalisty ds. marketingu cyfrowego, specjalistami SEO i SMM. I kontroluje ich pracę nad projektem.
  • Prowadzi wystawy, seminaria i prezentacje produktów i usług firmy.
  • Przygotowuje raporty o wynikach działu marketingu.

Plusy pracy w marketingu

  • Szerokie możliwości rozwoju kariery
  • Wynagrodzenie często zależy od umiejętności pracy i kreatywności samego specjalisty i nie ma prawie żadnego pułapu
  • Elastyczny harmonogram.

Jakie cechy powinien mieć marketingowiec?

  • Dobra organizacja pracy
  • Analityczny sposób myślenia
  • Myślenie systemowe
  • Wielozadaniowość
  • Umiejętność planowania i działania zgodnie z tym planem
  • Kreatywność
  • Elastyczność
  • Umiejętności komunikacyjne.

Gdzie może pracować marketingowiec?

  • Agencja marketingowa
  • Firma reklamowa
  • Dowolna organizacja handlowa – dział marketingu.

Praca dla marketingowca

Kierunek marketingu w organizacjach urósł tak bardzo, że klasyczny marketingowiec stał się rzadkością, zwykle zastępowany przez zespół specjalistów o różnych profilach. Specjalista ogólny nazywa się marketingowcem lub menedżerem ds. marketingu. W zależności od kanałów komunikacji z klientem i konkretnych zadań w dziale marketingu pomagają mu e-mail marketingowcy, analitycy marketingowi i ekonomiści. Ich praca wpływa również na wynik finansowy firmy.

Jak wybrać stanowisko, aby pracować w marketingu?

Marketingowcy są często zatrudniani nie przez zarządzających działem marketingu, ale przez innych menedżerów, właścicieli firm lub specjalistów ds. zasobów ludzkich. Nie zawsze są zanurzeni w specyfice zawodu, dlatego z nazwy może być trudno zrozumieć, kogo dokładnie firma szuka. Kolejna cecha sfery marketingu: brak ustalonego słownictwa opisującego obowiązki poszczególnych specjalistów. Z tego powodu specjaliści mający te same zadania w różnych firmach mogą być inaczej nazywani.

Przeglądanie ofert pracy w pokrewnych specjalnościach lub pod nazwami synonimów to sposób na rozszerzenie lejka poszukiwania pracy. Aby zrozumieć, czy stanowisko jest odpowiednie, ważne jest, aby spojrzeć nie na tytuł, ale na opis zadań. Jeśli wydaje się, że uda się sprostać pierwszym trzem do pięciu zadań można zgłosić swoją kandydaturę pracodawcy. Być może pozostałe zadania, które znajdują się bliżej końca listy, na początku okażą się nieistotne dla pracodawcy.