Marketing funnel - co to jest?

Marketing funnel – co to jest?

Obecnie dużo osób zwraca uwagę na to pojęcie. Czym cechuje się marketing funnel? Dlaczego warto zainteresować się takim aspektem, jak lejek marketingowy (polska nazwa)? Na jakie profity można z tego tytułu – w ostatecznym rozrachunku – liczyć?

Co warto wiedzieć o lejku marketingowym?

Znowu czytałeś o marketing funnel? Zastanawiasz się, dlaczego ta tematyka jest ostatnio „na czasie”? Dzieje się tak nieprzypadkowo. W końcu każdemu zależy na tym, by to właśnie jego firma miała najwięcej Klientów i tym samym zarabiała sporo pieniędzy. A czasy mamy takie, że konkurencji nie brakuje – przez to jest o wiele trudniej o osiągniecie satysfakcjonujących wyników. Dlatego warto zainteresować się tym zagadnieniem. Marketing funnel to nic innego, jak droga, jaką przechodzi Klient od premierowego momentu (gdy po raz pierwszy usłyszał o danej marce), aż do ewentualnego dokonania zakupów. Dlaczego jednak polskie tłumaczenie to lejek marketingowy? Okazuje się, że nie jest to przypadkowe. Jak to zobrazować? Na początku jest wiele osób zainteresowanych np. danymi produktami. Jest to najszersza część lejka. Z czasem Klientów, którzy cały czas myślą o wdaniu pieniędzy na dany asortyment, jest już o wiele mniej. Tylko pewna część z początkowej grupy przechodzi przez całą ścieżkę i finalnie kupuje konkretne produkty (jest to najwęższa część lejka). Relatywnie jedynie nieliczna grupa jest zainteresowana na początku, a w finalnym rozrachunku wydaje pieniądze ze swojego portfela. Osobom, które mają np. własne sklepy online zależy na tym, by tych Klientów było zdecydowanie więcej. Jakie jednak zastosowanie ma marketing funnel w praktyce? Każdy etap charakteryzuje się określonymi aspektami. Jeśli będzie wykonana właściwa analiza, to potem będą mogły być podjęte stosowne działania. Tak, by o wiele więcej Klientów doszło do samego końca ścieżki i do ostatniego etapu (czyli zakupów) nie straciło zainteresowania konkretnymi produktami albo usługami.

Marketing funnel – kluczowe etapy

Jakie wyróżniamy fazy? Jest to kluczowe, by zrozumieć cały proces. Na tej podstawie potem będziesz mógł realizować konkretne czynności, dzięki którym Klienci będą bardziej zainteresowani asortymentem, co oczywiście przekłada się na lepsze finanse. Na samej górze (najszersza część lejka) chodzi o uświadomienie. Zadaniem ekspertów (np. z firmy Wild Moose) jest sprawienie, że jak najwięcej osób dowie się o istnieniu konkretnej marki. Im na górze lejka marketingowego będzie więcej potencjalnych Klientów, tym więcej z nich dotrze do samego końca. To jasna i klarowna sprawa. Co jeszcze się liczy? Jeśli konsumenci wiedzą już, że istnieje dana marka (produkująca np. konkretny asortyment), trzeba podejmować kolejne działania. Tak, by wyróżniać się na tle konkurencji i zapaść w pamięć. Innymi słowy, chodzi o nawiązywanie relacji. W taki sposób, by były one coraz silniejsze. Ważne jest także zachęcanie Klientów do działania, czyli w tym przypadku dokonania zakupów. Tutaj ważne jest dokładne przedstawienie produktu. Chodzi o wyszczególnienie zalet, pokazanie, jak dany asortyment sprawdza się w praktyce itd. Im więcej działań na tej płaszczyźnie, tym mniej osób straci zainteresowanie. Dla wielu osób jest to tak naprawdę najważniejsza faza. Warto zwrócić uwagę na czynnik, że obecnie nie brakuje sporej konkurencji. Klienci są z kolei coraz bardziej wymagający. Dlatego tak ważne jest to, by skrupulatnie podejść do tego zagadnienia. Im dokładniejsze przedstawienie funkcjonalności produktów, tym dla Twojej firmy lepiej. Co dzieje się dalej? W przypadku marketing funnel bardzo ważnym etapem jest także zadbanie o Klientów, którzy dokonali zakupu. Udało Ci się przekonać określoną grupę ludzi do wykonania tego kroku? Super, ale na tym nie można poprzestawać. Badania pokazują, że utrzymywanie lojalnych Klientów jest o wiele tańsze niż pozyskiwanie nowych. Co jeszcze się liczy? Warto zatroszczyć się m.in. o to, by te osoby wystawiały nam pozytywne recenzje. Dzięki temu machina sprzedażowa będzie się nakręcała.

Marketing funnel – najważniejsze zalety

Dlaczego warto zainteresować się tym tematem? Tak naprawdę marketing funnel to pojęcie, które pozwala lepiej zajmować się Klientami i ich potrzebami. Na samym początku te osoby chcą po prostu np. dowiedzieć się w ogóle o firmach, które działają w danej branży. Z czasem, w trakcie poszukiwania konkretnego produktu, pojawiają się coraz nowe aspekty. Zadaniem osób odpowiedzialnych za sprzedaż jest to, by Klienci od razu otrzymywali odpowiedzi na swoje pytania. Dzięki temu jest o wiele większa szansa, że dużo osób przejdzie od samego początku do końca ścieżki. Warto zauważyć, że na poszczególnych etapach stosuje się inne rozwiązania oraz narzędzia. Tak, by Klienci byli coraz bardziej zainteresowani. Finalnie trzeba doprowadzić do tego, by nikt nie miał wątpliwości, że podjął dobrą decyzję. Właściwe podejście do tego tematu sprawia, że dana firma ma więcej Klientów. To przekłada się nie tylko na zyski. Dodatkowo zadowolone osoby piszą pozytywne recenzje na temat produktów itd. Dzięki temu firma jest lepiej postrzegana, co pozwala jej łatwiej zdobywać nowych Klientów.