fbpx

Marketing - definicja

Marketing

Marketing – definicja. Marketing jest niezbędnym narzędziem każdego przedsiębiorstwa. To właśnie dzięki niemu potencjalni odbiorcy do niego trafiają i obiektywnie oceniają, czy warto skorzystać z proponowanych usług. Co to jest marketing? Jakie pełni funkcje? Jakie rodzaje marketingu można wymienić?

Co to jest marketing?

Marketing ma bardzo rozległą definicję. Znawcy tej dziedziny często powtarzają, że wiele osób błędnie rozumie to pojęcie. Powielana jest bowiem treść, że marketing jest narzędziem do generowania zysków, czyli można by to zrozumieć tylko w jeden sposób. Działania marketingowe mają przynosić wyłącznie korzyści przedsiębiorcy. Chociaż rzeczywiście dla niego przychody są bardzo istotne, to nie tylko o to chodzi w marketingu. Głównym wyznacznikiem jest pozyskanie klientów, gdyby nie oni, nie byłoby zysków. Co więcej, muszą być na tyle zadowoleni, żeby wrócić i polecić usługi innym. Tak więc marketing to przede wszystkim nawiązywanie pozytywnej i korzystnej relacji z konsumentem. Dopiero później można zwrócić uwagę na korzyści płynące z jej nawiązania.

Marketingowy proces – krok po kroku

Zanim przedsiębiorca będzie mógł powiedzieć, że ma strategię marketingową, musi przejść przez kolejne etapy jej tworzenia. Jest to proces dość długotrwały, ponieważ wymaga wielu obserwacji i wyciągania dobrych wniosków.

  1. Analiza rynku i określenie potrzeb klientów. Przedsiębiorca musi przeanalizować na jakie produkty, czy usługi jest deficyt i na jakie z nich będzie popyt. Bardzo istotne jest to, czego szukają konsumenci i jakiej jakości towary będą zadowalające.
  2. Kolejnym krokiem jest przygotowanie strategii marketingowej. Konieczne będzie ustalenie wysokości budżetu, określenie grupy docelowej odbiorców oraz obserwacja konkurencji.
  3. Przygotowanie planu i strategii marketingowej, czyli wyznaczenie celów marketingowych, ich rezultatów, a także wybranie kanałów dotarcia do konsumentów.
  4. Dopiero w tym momencie przychodzi czas na zbudowanie pozytywnej relacji i zadbanie o to, żeby doświadczenia klientów też takie były.
  5. Ostatnim punktem procesu marketingowego jest uzyskanie wartości od klientów, czyli wcześniej wspomniana generacja zysków.

Rodzaje marketingu, czyli dwie podstawy reklamy

Marketing ma bardzo wiele rodzajów. Aktualnie jest ich ponad 20. Jednak przedsiębiorstwa najczęściej korzystają z dwóch. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta, ponieważ są najskuteczniejsze i trafiają do największej grupy odbiorców.

Marketing tradycyjny

Można także go spotkać pod pojęciem marketingu klasycznego. Do głównych narzędzi reklamowych można zaliczyć telewizję, prasę, ulotki reklamowe, czy bilbordy. Mimo że coraz częściej do umieszczania reklam wykorzystywany jest internet, to marketing tradycyjny nadal jest bardzo skuteczny. Można wymienić:

  • Shopper marketing, czyli reklamowanie produktu w miejscu, w którym można go kupić.
  • Marketing sensoryczny – to działanie mające na celu pobudzenie zmysłów konsumenta oraz podnieść jego świadomość dotyczącą marki.
  • Marketing sportowy najczęściej dotyczy wydarzeń sportowych lub innych widowisk, podczas których wyświetlane są reklamy, lub wywieszane banery.

Marketing internetowy

Marketing internetowy dziś cieszy się ogromną popularnością. Jest on zdecydowanie tańszy od klasycznego i z takim samym nakładem finansowym można trafić do odbiorców z kraju, jak i za granicy. Obecnie przedsiębiorcy nie wyobrażają sobie marketingu bez użycia sieci. Ponadto marketing internetowy nie wymaga wielu nakładów pracy. Do jego najbardziej popularnych odmian można zaliczyć:

  • Marketing szeptany polega na umieszczaniu wpisów na różnych forach tematycznych. Użytkownik rozpoczyna dyskusję i nawiązuje do oferty firmy.
  • Marketing w social mediach. Jak sama nazwa mówi, polega na promowaniu produktu w mediach społecznościowych. Działania marketingowe mają zwiększyć ruch na witrynie oraz nakłonić użytkowników do dyskusji na temat produktu.
  • Remarketing, potocznie nazywany wstecznym. W tym przypadku reklamy wyświetlają się już po odwiedzeniu witryny.
  • SEM jest to ogół działań marketingowych w sieci. Składają się na niego dwa elementy. Pierwszym z nich jest SEO, czyli pozycjonowanie strony, a drugim PPC – Pay Per Click. Jest to generowanie ruchu na stronie za pomocą płatnych reklam.

Nie można także zapominać o marketingu, który kierowany jest do odpowiedniej grupy docelowej:

  • Outbound marketing – czyli reklamy wyświetlające się mimo niechęci odbiorców.
  • Inbound marketing – reklamy skierowane są do wybranych osób.

Który marketing jest korzystniejszy dla firmy?

Przed wyborem odpowiedniego marketingu warto wziąć pod uwagę kilka ważnych aspektów. Pierwszym z nich jest grupa docelowa. Jeśli mają to być np. osoby starsze, to ciężko będzie do nich trafić z pomocą internetu (oczywiście nie do wszystkich). Następny jest budżet, jak wspomniano wcześniej, marketing internetowy jest znacznie tańszy od tradycyjnego. Nie bez znaczenia jest także branża oraz zasoby firmy.Trzeba także pamiętać o kilku ważnych różnicach:

  1. W marketingu internetowym można określić dokładnie, do ilu odbiorców trafiła reklama. Chodzi tutaj o zapoznanie się z ofertą, a nie tylko zauważenie linku na stronie.
  2. Reklama tradycyjna ma wzbudzać emocje, a internetowa pokazywać rzetelne informacje.
  3. W reklamie klasycznej możliwość stworzenia kampanii mają tylko duże przedsiębiorstwa.
  4. Reklama internetowa ma ograniczoną powierzchnię.

Już sama definicja marketingu jest dość skomplikowana, kiedy dochodzą do niej jeszcze działania, wydaje się to jeszcze trudniejsze. Niemniej jednak warto pogłębić swoją wiedzę i poznać najlepszą opcję dla siebie.

    FORMULARZ KONTAKTOWY

    Czy jesteś ciekaw naszej oferty?

    Jeśli tak skontaktuj się z nami!