Co to jest marketing? Wszystkie firmy, które działają w Polsce i na świecie, są dziś…
Marketing b2b – co to jest? To proces interakcji między biznesem a biznesem, którego efektem jest sprzedaż produktów i usług z jednej firmy do drugiej. Z marketingu B2B korzystają firmy zajmujące się produkcją i sprzedażą hurtową towarów takich jak tworzywa sztuczne, stal, tkaniny, płyty wiórowe, szkło lub świadczące różne usługi, w tym zarządzanie projektami i optymalizację pod kątem wyszukiwarek.
Czym jest model biznesowy marketing b2b?
W promocji w niszy b2b obowiązują dwie ważne zasady: koncentracja na wiedzy fachowej oraz umiejętność dostosowania się do biznesu klienta i nie rozpraszanie się. Lepiej pracować przez dłuższy czas z dwoma płacącymi klientami niż próbować objąć cały rynek.
Czego dotyczy marketing b2b?
- Grupy docelowej – firmy i organizacje
- Przykłady – agencje reklamowe, zakłady produkcyjne, sklepy detaliczne, usługi doradcze i finansowe itd.
- Potrzeby odbiorców – fachowa wiedza, wysokiej jakości produkty, rzetelne i korzystne warunki współpracy.
- Proces podejmowania decyzji – poleganie na argumentach, liczbach i faktach. Decyzje podejmowane są powoli, zastanawiając się nad każdym krokiem.
W marketingu b2b firma wchodzi w interakcje z właścicielami firm lub zaufanymi grupami osób. Głównym celem jest nawiązanie relacji z menedżerami najwyższego szczebla, którzy mają uprawnienia do podejmowania decyzji niezbędnych do współpracy. W segmencie b2b klienci przyglądają się informacjom o interesujących ich usługach i produktach. Dla nich ważne są warunki i długofalowe korzyści ze współpracy z firmą, a także jej przewaga nad konkurencją.
Strategie marketingowe b2b
- Marketing e-mailowy
- Marketing treści
- SMM
- Marketing SMS-owy
- Marketing na komunikatorach.
W Internecie można znaleźć mnóstwo wskazówek dotyczących tworzenia strategii marketingowych b2b. Często eksperci doradzają wykorzystanie marketingu bezpośredniego – wysyłanie wiadomości bezpośrednio do potencjalnych klientów. Przy sporządzaniu takiego odwołania ważne jest, aby dokładnie przemyśleć każde słowo, aby wykazać się profesjonalizmem i uzasadnić korzyści ze współpracy z firmą. Istnieje jednak wiele innych strategii b2b które przy prawidłowym stosowaniu mogą przynieść imponujące wyniki.
Najpopularniejsze strategie marketingu b2b
Marketing e-mailowy
E-mail marketing to świetny sposób na dotarcie z przekazem do potencjalnych klientów. Listy pomagają utrzymywać relacje z partnerami i informować ich na bieżąco o nowościach i ofertach firmy. Większość menadżerów marketingu b2b wykorzystuje listy mailingowe do nawiązywania nowych relacji biznesowych. Listy powinny zawierać przydatne informacje, a także dostarczać potencjalnym partnerom wszystkich niezbędnych faktów i danych do nawiązania współpracy.
Marketing treści – content marketing
Wszyscy klienci b2b oczekują przydatnych informacji ze strony internetowej lub biuletynów e-mailowych. Dla nich ważne jest nie tylko nauczenie się czegoś nowego, ale także przekonanie się o profesjonalizmie firmy. Dlatego należy tworzyć wysokiej jakości treści eksperckie i stosować SEO, aby docelowi odbiorcy mogli znaleźć firmę w SERP (strona wyników wyszukiwania). Większość potencjalnych klientów woli zdobywać nową wiedzę z artykułów niż z reklam. W związku z tym można przygotować bloga biznesowego i poruszać tematy istotne dla branży. Dostarczy to cennych informacji i zaprezentuje firmowe produkty, co jest ważne dla ich promocji.
SMM – marketing mediów społecznościowych
Media społecznościowe to integralna część współczesnego biznesu. Obecnie ponad 70% klientów b2b robi zakupy w mediach społecznościowych. Z pomocą marketingu SMM można zwiększyć liczbę leadów i nawiązać owocne relacje biznesowe. Media społecznościowe pomagają budować pozytywny wizerunek firmy. Tworzone posty, odzwierciedlają postępy i rozwój firmy. Marketing SMM to świetna okazja do przeniesienia interakcji z potencjalnymi klientami na nowy poziom.
Marketing SMS-owy
Współczynnik otwarć jest bardzo wysoki i jest to mocny argument przemawiający za opracowaniem i wdrożeniem strategii marketingowej SMS. Można wysyłać spersonalizowane wiadomości tekstowe. Marketing SMS pomaga informować grupę docelową o rabatach i wydarzeniach, które organizuje firma.
Marketing na komunikatorach
Popularność messenger marketingu w sektorze b2b stale rośnie. Wskaźnik otwarć wiadomości w komunikatorach internetowych wynosi prawie 80%, a współczynnik klikalności sięga 20%. A jeśli nie wiadomo, jaki komunikator wybrać, można zacząć od Facebook Messengera, który jest najpopularniejszy w marketingu b2b. Facebook Messenger zapewnia wiele możliwości stworzenia skutecznej kampanii marketingowej. Na przykład można ustawić widżet na swojej stronie internetowej, aby zasubskrybować bota komunikatora internetowego, aby uprościć proces interakcji z klientami, zwiększyć zaangażowanie i zwiększyć sprzedaż.
Należy pamiętać, że istnieje ogromna liczba strategii marketingu b2b i nie sposób opisać ich wszystkich, ponieważ marketing jest ciągle unowocześniany. Pojawiają się nowe metody, a stare tracą na aktualności, więc trzeba trzymać rękę na pulsie i podążać za trendami.