Long Tail – Pozycjonowanie na długi ogon

Long Tail – Pozycjonowanie na długi ogon

Long tail, czyli długi ogon, to technika pozycjonowania, którą stosować można na przykład dla pojedynczych produktów w sklepie, jak i do całego serwisu. Szczególnie przydatna jest w e – commerce, gdzie mamy do czynienia z bardzo dużą ilością podstron i chcemy wygenerować duży ruch. W porównaniu do pozycjonowania jednowyrazowych słów kluczowych, ruch ten może się zwiększyć nawet o kilkanaście procent. Ma to związek z tym, iż klienci przeważnie wpisują w wyszukiwarkę konkretne modele artykułów czy urządzeń, a nie ogólne słowa. Użytkownik trafiający na naszą witrynę ze szczegółowych fraz jest więc już na dalszym etapie procesu zakupowego i jest bardziej skłonny do konwersji. 

Główne zalety pozycjonowania na długi ogon

Pozycjonowanie na długi ogon ma wiele zalet, które widoczne są nie tylko w wynikach wyszukiwania ale i w ponoszonych kosztach usług SEO. Jest to możliwe, ponieważ zaplecze oraz treści niezbędne w tym przypadku są tańsze w wykonaniu. Cały proces wymaga mniejszego nakładu pracy, co można zauważyć również po niższej cenie reklam Google Ads. Stosując pozycjonowanie szerokie jesteśmy w stanie osiągnąć widoczne efekty dużo szybciej, niż w przypadku bardziej konkurencyjnych, krótkich fraz. Co więcej, pierwsze rezultaty możemy osiągnąć już dzięki samej optymalizacji, zwiększeniu contentu i linkowaniu. Należy jednak pamiętać, że oprócz jakościowych treści, które zawierają słowa kluczowe, liczą się także inne elementy: jak adres URL, meta tytuł, meta opis, tytuł i śródtytuły, autorytet domeny czy kondycja techniczna witryny. Uzyskana pozycja dzięki Long Tail SEO jest także o wiele bardziej stabilna, ze względu na niższą konkurencyjność. Sprawia to, iż miejsce zajmowane w wynikach wyszukiwania nie jest aż tak wrażliwe na działania konkurencji oraz na wdrażanie aktualizacji algorytmów.

Wracając do współczynnika konwersji, jest on o wiele wyższy, niż w pozostałych przypadkach, ponieważ użytkownik trafia na stronę już na końcowym etapie lejka sprzedażowego. Klient jest z góry nastawiony na kupno danego produktu i wszystkie poprzednie fazy procesu zakupowego ma już za sobą. Krótkie, jednowyrazowe słowa kluczowe są nazbyt ogólne, aby pozwolić użytkownikowi w szybkim czasie znaleźć to, czego szuka. Frazy te nazywane są Fat Head i charakteryzują się dużą konkurencyjnością, a także niską wartością współczynnika konwersji. Wraz z uszczegółowieniem tej frazy, jej konkurencyjność maleje, a konwersja rośnie. Przedstawiając tę zależność w formie wykresu otrzymamy kształt przypominający jaszczurkę z długim ogonem. Istnieją również frazy Chunky middle, składające się z dwóch lub trzech wyrazów. Ich konkurencyjność jest nadal spora, jednak są bardziej szczegółowe niż wymienione wyżej słowa kluczowe Fat Head.

Long Tail – Pozycjonowanie na długi ogon

Jak dobrać frazy Long Tail do pozycjonowania?

Przed wyborem najefektywniejszych fraz kluczowych należy wykonać dokładną analizę zawartości całego serwisu, a także konkurencji. Strona może wymagać rozbudowy o kolejne podstrony lub jedynie dostarczenia większej ilości treści. Należy też sprawdzić, które z fraz witryna już posiada, tylko w wersji Fat Head i odpowiednio je rozszerzyć. Może to wyglądać następująco:

  • pozycjonowanie stron,
  • pozycjonowanie stron WWW,
  • pozycjonowanie stron internetowych,
  • pozycjonowanie stron internetowych Warszawa,
  • tanie pozycjonowanie stron internetowych Warszawa.

Tak naprawdę każdą frazę powinniśmy móc zmienić na taką z długim ogonem. Należy kierować się przede wszystkim główny cel strony, co czasem wymaga dużego nakładu kreatywności. Pewne zmiany można wprowadzić samemu, jednak dokładna, przynosząca najlepsze rezultaty analiza wymaga wiedzy, doświadczenia i użycia dedykowanych narzędzi SEO. Samo posiadanie słów kluczowych nie wystarczy, trzeba je jeszcze wdrożyć na stronę z odpowiednim nasyceniem, a także skorzystać w tym celu z mediów społecznościowych. Niesamowicie przydatne będzie tu również Google Search Console, które pomoże w analizie i przygotowaniu strategii pozycjonowania szerokiego. 

Pozycjonowanie na długi ogon wymaga nie tylko odpowiedniego podejścia technicznego, ale i kreatywności. Czynnik ludzki obok algorytmów Google jest bardzo ważny i tylko wzięcie obu tych elementów pod uwagę przyniesie oczekiwane rezultaty. Frazy Long Tail sprzyjają zwiększeniu konwersji i pozyskiwaniu większej ilości nowych klientów. Choć grupa docelowa jest zdecydowanie mniejsza, wraz z nią nie zmniejsza się skuteczność tego typu słów kluczowych.

Dobrze zoptymalizowana strona pod odpowiednio dobrane frazy Long Tail powinna przynieść jeszcze jedną korzyść. Pozytywnie wpłynie na pozostałe rodzaje fraz i widoczność witryny właśnie na wyszukiwanie Fat Head czy Chunky middle. Jest to o wiele dłuższy proces, jednak nieprzerwana praca nad całym serwisem opartym na kilku różnych typach słów kluczowych przyniesie jeszcze lepsze rezultaty oraz jeszcze wyższy współczynnik konwersji.