Jaki serwer pod SEO?

Jaki serwer pod SEO?

Wybór usługi hostingowej jest jedną z pierwszych rzeczy, o których użytkownicy myślą przy uruchamianiu strony internetowej. Na tym etapie należy już myśleć o optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, gdyż czynnik hostingowy jest bezpośrednio związany z SEO. Na wątpliwej jakości serwerze już na starcie pozbawisz swój projekt istotnych korzyści, a w szczególnie ciężkich przypadkach położysz kres skutecznej promocji i SEO.

Rodzaje hostingu. Przegląd podstawowych informacji

Wszystkie strony internetowe różnią się wielkością, rozmiarem plików, obciążeniem ruchu itp. Oczywistym faktem jest, że różne zasoby wymagają serwerów o własnych możliwościach sprzętowych i programowych. Dlatego też istnieją różne formaty hostingu. Najpopularniejszymi z nich są: 

  • Hosting wirtualny (Shared – współdzielony). Najłatwiejszy i najtańszy format do hostowania strony. Dostawca dzieli jeden serwer fizyczny na wiele części i każdą z nich udostępnia użytkownikom. Przypomina to nieco akademik, gdzie można wybrać sobie pokój o wymaganej wielkości (miejsce na dysku), ale wszystko inne trzeba będzie dzielić z sąsiadami (CPU, RAM, ruch). Wszystkie zadania związane z administracją serwerem są wykonywane przez hostingodawcę. Adresy IP są współdzielone przez wszystkich: czasami zwiększa to pewne ryzyko dla SEO.
  • Serwer wirtualny (VPS/VDS). Ten typ hostingu tworzy wiele maszyn wirtualnych na jednym fizycznym serwerze. Za pomocą specjalnego oprogramowania, dla każdego abonenta emulowany jest dedykowany serwer. Użytkownicy są całkowicie odizolowani od siebie: jeśli sąsiad zużywa dużo zasobów, nie będzie to miało wpływu na pozostałe strony. W tym samym czasie każdy abonent może administrować własnym serwerem wirtualnym: zainstalować niezbędne oprogramowanie, skrypty i konfigurować hosting dla danego projektu. I wreszcie, poprzez hosting strony internetowej na VPS/VDS, każdy abonent dostaje swój własny adres IP. Funkcjonalność takiego hostingu jest zbliżona do pełnego serwera dedykowanego, ale kosztuje znacznie mniej.
  • Serwer dedykowany. Najpotężniejsza opcja hostingowa. Jest to oddzielna maszyna fizyczna w szafie centrum danych, która jest całkowicie do dyspozycji klienta. Format nie angażuje żadnych sąsiadów. Nawet dostawca nie ma dostępu do serwera. Ten ostatni jest odpowiedzialny jedynie za sprawne funkcjonowanie sprzętu. Ten format hostingu jest wymagany dla stron o dużych zasobach, z dużymi bazami danych i wieloma tysiącami odwiedzających.

Czy warto zrezygnować z hostingu współdzielonego w pierwszej kolejności?

Łatwo się domyślić, że większość zagrożeń dla SEO jest związana z hostingiem strony na hostingu współdzielonym. Czy to oznacza, że należy początkowo porzucić ten pomysł? Uważamy, że nie. Wirtualny hosting jest najlepszym formatem, aby rozpocząć. Pozwala to usprawnić budżet, a zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć na ważne kwestie związane z początkową optymalizacją – zakup treści, linków, audyt strony itp.

Kiedy projekt staje się coraz bardziej zatłoczony, zawsze możesz przenieść się do bardziej zaawansowanego formatu hostingowego z większymi zasobami i możliwościami administracyjnymi. Zwykle zaleca się to robić, gdy frekwencja na stronie przekracza 2-3 tys. odwiedzin dziennie. Z kompetentnym posunięciem, nie musisz martwić się o jakiekolwiek problemy z optymalizacją pod kątem wyszukiwarek – słabnący ruch czy strony wypadające z indeksu. Jaki serwer pod SEO?

Oczywiście wszystko to ma sens, jeśli początkowo współpracujemy z odpowiednim dostawcą, który kontroluje parametry swojej wydajności hostingowej i nie gości na swoich serwerach podejrzanych stron. Poniżej powiemy Ci, jakie kryteria są stosowane do oceny jakości hostingu i jak nie dostać swoje problemy SEO promocji z winy dostawcy.

Jakie parametry hostingu wpływają na SEO?

Czynnik hostingowy nie tylko bezpośrednio wpływa na wydajność strony, ale również pośrednio na pozycjonowanie strony. W pierwszym przypadku wszystko jest jasne: awaria serwera oznacza niedostępność strony internetowej. Jeśli chodzi o czynniki wpływające na promocję, to tutaj wszystko jest bardziej skomplikowane. Zewnętrznie strona może działać normalnie, ale nieoczywiste problemy po stronie hostingodawcy wpłyną na stosunek wyszukiwarek do zasobu, a w konsekwencji spowodują trudności w jego promocji. Aby zabezpieczyć się przed takimi scenariuszami, zalecamy natychmiastowe zwrócenie uwagi na podstawowe kryteria jakości hostingu.

Czas gotowości do pracy (Uptime)

Uptime to wskaźnik, który odzwierciedla średni czas pracy Twojego serwera, czyli dostępność Twojej strony internetowej. Dla przykładu, na hostingu z uptime na poziomie 99%, strona będzie niedostępna średnio przez 14,4 minuty dziennie. Oczywiście czynnik ten ma wpływ na ranking. Dysfunkcyjna strona frustruje użytkowników, ale co ważniejsze, stwarza problemy z indeksowaniem.

Charakterystyka prędkości

Fakt, że szybkość ładowania strony internetowej jest dziś istotnym czynnikiem w rankingu, nie budzi dziś żadnych wątpliwości. Szybko ładujące się strony poprawiają czynniki behawioralne: zmniejszają odrzucenia i zwiększają głębię wyświetleń. Algorytmy wyszukiwania lubią te scenariusze – są bardziej lojalne wobec szybkich witryn, co znajduje odzwierciedlenie w wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania.

Lokalizacja serwera

Przy wyborze hostingu ważną rolę odgrywa czynnik geograficzny. Im dalej serwery są od użytkowników, tym dłużej dane muszą podróżować. Wszystko to znajduje odzwierciedlenie w szybkości ładowania strony. Dlatego też, jeśli Twoja witryna jest skierowana do lokalnych odbiorców, nierozsądne jest hostowanie projektu w zagranicznym centrum danych. Serwery powinny znajdować się jak najbliżej głównej grupy docelowej Twojej witryny.