Jak zarabiać na SEO?

Jak zarabiać na SEO?

Zapotrzebowanie na specjalistów, którzy zajmują się pozycjonowaniem stron internetowych, jest dziś bardzo duże. Z tego też powodu eksperci do spraw SEO mają duże możliwości zarobkowe. Jak zarabiać dzięki SEO? Odpowiadamy.

Praca w agencji reklamy i SEO

Każdy, kto posiada wiedzę z zakresu pozycjonowania stron, może zatrudnić się w profesjonalnej agencji SEO. Dotyczy to zarówno osób z dużych stażem w branży, jak i początkujących. Ci, którzy mają wiedzę teoretyczną, jednak brakuje im odpowiedniej praktyki, mogą podjąć staż lub praktykę w agencji reklamy. Osoby, które zajmowały się już tematyką SEO, mogą zająć wyższe stanowisko. Ogromną zaletą pracy w agencji SEO jest możliwość zdobycia doświadczenia zawodowego. Pracownicy pozycjonują strony z przeróżnych branż, dla firm mniejszych oraz naprawdę dużych podmiotów gospodarczych. Ile zarobimy, zatrudniając się w agencji SEO? Pytanie o zarobki zwykle jest kluczowe, niemniej jednak trudno jednoznacznie na nie odpowiedzieć. Stażysta zarabia niewiele – często mniej, niż wynosi minimalne wynagrodzenie krajowe. W zamian za niską pensję może on jednak zdobyć duże doświadczenie. Specjaliści na niższych stanowiskach zarabiają w agencji około 3000-4000 na rękę. Ci, którzy zajmują stanowiska eksperckie, mogą otrzymać nawet 10 000 zł na rękę. Wszystko zależy jednak od konkretnej agencji i jej polityki wynagradzania. Zazwyczaj agencja reklamy oferuje umowę o pracę, choć czasami mamy również możliwość podjąć zatrudnienie w ramach umowy cywilnoprawnej. Etat w agencji daje przede wszystkim poczucie bezpieczeństwa – ostatecznie to pracodawca odpowiada za terminową wypłatę wynagrodzenia czy zapłatę składek i podatków. Co więcej, pracując w agencji reklamy mamy ogromne możliwości rozwoju. Pozycjonujemy bowiem strony firm z przeróżnych branż. 

Własna działalność gospodarcza

Jeżeli SEO nie ma dla nas żadnych tajemnic, to możemy pomyśleć o założeniu własnej działalności gospodarczej. Najlepiej zrobić to w formie działalności jednoosobowej. Wtedy też mamy możliwość pozyskiwania klientów na własną rękę. Jest to związane ze sporym ryzykiem – ostatecznie nie mamy gwarancji, że zgłoszą się osoby, które skorzystają z naszych usług. Niemniej jednak jeśli uda nam się pozyskać klienta, to zarobimy znacznie więcej, niż w agencji reklamy. Ta bowiem pobiera sporą część wynagrodzenia dla siebie, natomiast pozycjoner może liczyć jedynie na niewielką prowizję.Prowadząc własną działalność gospodarczą, mamy niemalże nieograniczone możliwości zarobkowania.Jak zarabiać na SEO? Oczywiście, musimy jeszcze we własnym zakresie opłacić składki ZUS oraz podatki. Pomimo tego większość pozycjonerów prowadzących swoją firmę nie narzeka na niewielkie zyski. Niemniej jednak musimy pamiętać, że prowadzenie własnego biznesu wymaga sporego doświadczenia w zawodzie. Najczęściej na założenie swojej firmy decydują się osoby, które wcześniej pracowały w agencjach reklamy. Powodem jest fakt, iż nie były one zadowolone z osiągniętego tam wynagrodzenia. Przez lata zdobyły jednak spore doświadczenie, które teraz mogą wykorzystać, rozwijając własną firmę. Własna działalność gospodarcza nie jest rozwiązaniem dla tych, którzy boją się podjąć ryzyko niepozyskania klienta. W branży panuje bowiem spora konkurencja, a tworzą ją między innymi duże, wyspecjalizowane agencje, które zajmują się nie tylko pozycjonowaniem. Co więcej, przedsiębiorca musi umieć odnaleźć się w świecie biznesu, który, niestety nie zawsze bywa nam przyjazny.

Praca jako freelancer

Coraz więcej pozycjonerów decyduje się dziś pracować jako freelancer. Czym różni się freelancer od przedsiębiorcy? Otóż ten pierwszy nie prowadzi własnej działalności gospodarczej. Pracuje jedynie na podstawie umów cywilnoprawnych bądź świadczy usługi w ramach nierejestrowanej działalności gospodarczej. Decydując się na ten drugi sposób pamiętajmy, że musimy przestrzegać ustawowych limitów zarobków. Freelancer przyjmuje zlecenia według swoich własnych możliwości, a także umiejętności. Wielu osobom może wydawać się, że praca jako freelancer w kontekście pozycjonowania jest o wiele bardziej opłacalna, niż zakładanie własnej firmy. Zwróćmy jednak uwagę na to, że nie do końca tak jest. Ostatecznie freelancer nie ma możliwości pójść na zwolnienie lekarskie, nie płaci również składek, które w przyszłości zostaną mu wypłacone jako emerytura. Freelancer, tak jak i przedsiębiorca, musi pozyskiwać zlecenia we własnym zakresie. Nie może on jednak wystawiać faktury za wykonane usługi. To pracodawca musi go zatrudnić. Wyjątkiem są usługi wykonywane w ramach działalności nierejestrowanej. Tu jednak obowiązuje limit dochodu, który wynosi połowę minimalnego wynagrodzenia miesięcznie. Nie są to więc zbyt duże pieniądze, które teoretycznie freelancer może legalnie zarobić. Pamiętajmy, że każda osoba, która podejmuje się pozycjonowania stron internetowych, musi posiadać odpowiednią wiedzę i praktykę w zawodzie. Dotyczy to również freelancerów, których umiejętności weryfikowane są przy każdym, nowym zleceniu od klienta.