Jak pisać zgodnie z SEO?

Jak pisać zgodnie z SEO?

Odpowiedź na pytanie o to, jak pisać odpowiednie teksty SEO zaprząta uwagę nie tylko copywriterów. Niezależnie od tego, czy zawodowo zajmujemy się pisaniem tekstów, pozycjonujemy strony internetowe czy też zależy nam na jak najlepszych wynikach własnej witryny, znajomość zasad SEO ma ogromne znaczenie. Czym jest pozycjonowanie SEO i jak pisać zgodnie z jego zasadami? Jak  tworzyć treści, żeby osiągnąć zamierzone cele optymalizacyjne?

Czym jest SEO?

Dla ustalenia zasad pisania wartościowych tekstów pod kątem SEO, należy w pierwszej kolejności zrozumieć samą ideę SEO. Rozwinięcie tego skrótu – Search Engine Optimization – wskazuje, że  chodzi o optymalizację stron internetowych pod kątem silników wyszukiwarek, takich jak np. Google.  Optymalizacja taka obejmuje szereg czynników technicznych, merytorycznych, a także związanych z pozyskiwaniem linków, których nadrzędnym celem jest zwiększenie widoczności danej witryny w wyszukiwarkach. Im lepsza widoczność, tym wyżej w wynikach wyszukiwania pojawi się dana strona, co z kolei ma przełożenie na wzrost jej popularności wśród użytkowników.

Optymalizacji podlegają nie tylko słowa kluczowe, określone frazy czy nagłówki. Istotne znaczenie ma nie tylko sama treść, ale również struktura zamieszczanych tekstów oraz parametry techniczne. Przeglądarki reagują  zarówno na prawidłowy dobór słów kluczowych i ich odpowiednie zagęszczenie,  jak i takie kwestie techniczne, jak szybkość ładowania strony czy dobór reklam. Optymalizacja kodu źródłowego stanowi jedynie pewien element całości procesu. O powodzeniu całego przedsięwzięcia decydują zwykle wyniki regularnie przeprowadzanych analiz, audytów i aktualizacji. Wartościowe treści, zamieszczane na stronach internetowych, zwiększają widoczność witryny w wyszukiwarkach. Ma to bezpośredni związek ze wzrostem ich popularności, co z łatwością przekuć można na wyższe zyski ze sprzedaży oferowanych produktów czy lepszą rozpoznawalność marki. Jakie parametry charakteryzują prawidłowe teksty SEO?

Pisanie tekstów SEO a frazy i słowa kluczowe

Wybór słów kluczowych, pod które odbywać będzie się optymalizacja SEO, ma kluczowe znaczenie dla powodzenia przedsięwzięcia i zwiększenia organicznego ruchu na stronie. Konieczne jest w tym celu przeprowadzenie dokładnej analizy SEO określonej grupy docelowej.  Dzięki takim narzędziom jak Google Keyword Planner można sprawdzić, które z rozważanych słów kluczowych są zapytaniami najczęściej wpisywanymi w wyszukiwarki przez użytkowników.

Dysponując pewnym doświadczeniem oraz środkami na marketing, można pokusić się o pozycjonowanie strony na najpopularniejsze słowa kluczowe – choć w takich przypadkach może się okazać, że konkurencja jest spora. Innym rozwiązaniem jest pozycjonowanie na tzw. frazy z długiego ogona, czyli te, wybierane przez użytkowników bardziej świadomych, poszukujących konkretnych produktów, usług czy informacji. Dotarcie do nich pozwala realnie zwiększyć szanse na sprzedaż  produktu z własnej oferty.

Pozycjonowanie jest skuteczniejsze, jeśli optymalizacja pod kątem SEO obejmuje niewielką ilość słów lub fraz kluczowych, dobranych pod kątem odpowiedniej grupy docelowej. Słowa powinny być używane z umiarem, ich upychanie w tekście na siłę nie zwiększy widoczności w wyszukiwarkach. Przeciwnie. Test może zostać  rozpoznany przez silniki wyszukiwarek jako sztucznie napędzający ruch. To nie pomoże w optymalizacji – algorytmy Google są coraz bardziej wyczulone na wszelką nachalną „sztuczność”.

Jak pisać zgodnie z SEO?

Wartość merytoryczna tekstów a optymalizacja SEO

Chociaż teksty SEO optymalizują zawartość stron internetowych pod kątem silników wyszukiwarek, to jednak powinny być skierowane do rzeczywistych, żywych odbiorców. Algorytmy Google coraz lepiej rozpoznają sztuczne twory nachalnie nasycone słowami kluczowymi, nie wnoszące żadnych merytorycznych treści. Dobry tekst SEO powinien zawierać słowa kluczowe, rozmieszczone w sposób naturalny i równomierny, ale również treść, posiadającą dla czytelnika merytoryczną wartość. Taki tekst powinien odpowiadać na konkretne zapytanie użytkownika,  rozwiązywać jakiś problem. Dodatkowo, tekst SEO musi być poprawny językowo, nie zawierający rażących błędów ortograficznych czy składniowych, a struktura treści musi wykazywać logiczny układ. Oznacza to, że tekst należy pisać tak, by mógł służyć realnemu użytkownikowi, uwzględniając jednak preferencje wyszukiwarek.

Układ treści a SEO

Poza merytoryczną stroną treści i słowami kluczowymi, istotny jest również układ graficzny. W tym zakresie wyszukiwarki nie różnią się specjalnie od żywych użytkowników. Nikt nie lubi długich bloków testu, napisanych małą czcionką. Dobry tekst SEO musi by podzielony na akapity, zawierać wypunktowania czy wytłuszczenia, oraz hierarchicznie ułożone nagłówki.  Wartość tekstu podnoszą również wszelkie wyliczenia, tabele, ale również zawarte w tekście zdjęcia czy ilustracje. Zdania nie powinny być zbyt długie, nie należy nadużywać tych samych struktur składniowych. Jeśli tekst wydaje się nudny i monotonny żywemu odbiorcy, podobnie zostanie odebrany również przez silniki wyszukiwarek!

Największe błędy w tekstach SEO

Czego unikać, pisząc teksty SEO? Po pierwsze, nikt nie lubi czuć się oszukanym. Dlatego stosowanie tanich chwytów, mających przyciągnąć użytkownika w postaci clickbaitowych nagłówków nie mających nic wspólnego z treścią strony, może zostać szybko wychwycone przez Google. Takie działanie nie tylko denerwują użytkowników, ale również są piętnowane przez wyszukiwarki. To samo dotyczy tekstów z mieszarek, czyli stworzonych w sposób maszynowy, bądź skopiowanych z innych stron internetowych. Dobry tekst SEO powinien być oryginalny, napisany przez człowieka, poprawny pod względem stylistycznym i logicznym oraz wnoszący jakąś merytoryczną wartość. Słowa kluczowe są ważne, jednak należy je rozmieścić w sposób jak najbardziej naturalny, z zastosowanie zasad poprawności językowej.  

Prawidłowo przygotowane testy SEO na strony internetowe stanowią jeden z kluczowych elementów ich optymalizacji. Choćby dlatego ich przygotowanie warto zlecić osobom posiadającym odpowiednią wiedzę i doświadczenie. Ceny profesjonalnych tekstów SEO wcale nie są wygórowane – nie warto więc próbować tworzyć ich we własnym zakresie.