Jak pisać bloga pod SEO?

Jak pisać bloga pod SEO?

Kiedy piszemy artykuł na bloga, to prawdopodobnie zależy nam na tym by przeczytało go jak najwięcej osób. Duże grono odbiorców nie tylko pozwala ponieść nasze słowa w świat, ale także jest w stanie poprawić stan naszego portfela dzięki zarobkom z reklam i współpracą z firmami. Żeby było to jednak możliwe, musimy posiadać przynajmniej podstawową wiedzę na temat tego, jak pozwolić się znaleźć nowym odbiorcom, czyli między innymi – jak pisać bloga pod SEO.

Co to jest SEO?

Zacznijmy od podstaw. Czyli tego, czym właściwie jest SEO. Rozwinięcie tego skrótu może niewiele nam mówić. Brzmi ono: Search Engine Optimization. Jednak jeśli przetłumaczymy ją na polski i poddamy interpretacji, sytuacja staje się dużo bardziej czytelna.

W pisaniu treści pod SEO chodzi o to, by wpis blogowy został przygotowany w taki sposób, by nasi potencjalni odbiorcy bez trudu trafili na naszego bloga z poziomu ogólnodostępnej wyszukiwarki. Jeśli więc piszemy o tym kiedy najlepiej jest sadzić truskawki, na dobrze zoptymalizowany artykuł szybko powinna trafić każda osoba, która wpisze w wyszukiwarkę frazy związane z tą tematyką.

SEO a pozycjonowanie

SEO i pozycjonowanie właściwie się ze sobą łączą, zwłaszcza w polskojęzycznym Internecie. Bywa nawet, że pojęcia te stosowane są wymiennie, dla opisywania jednego zjawiska. Jest to zrozumiałe ze względu na to, że cele obu działań w zasadzie się pokrywają. Chodzi o to, by nasz blog znajdował się jak najwyżej wśród wyświetlanych przez wyszukiwarkę wyników.

Co wpływa na SEO?

Na SEO wpływa wiele czynników i nie wszystkie są dokładnie znane. Algorytmy wyszukiwarek cały czas się uczą, a więc co jakiś czas modyfikują swoje metody działania tak, by lepiej służyć poszukiwaczom treści, czyli osobom potencjalnie zainteresowanym między innymi naszym blogiem. Jednak kilka rzeczy się nie zmienia i zawsze wpływają one na dobrą pozycję  strony w wynikach wyszukiwania.

Na dobre SEO wpływają takie czynniki jak:

  • Obecność nagłówków,
  • Obecność słów kluczowych,
  • Odpowiednie formatowanie.

Nagłówki i śródtytuły a SEO

Nagłówki i śródtytuły stanowią swego rodzaju tytuły dla danych partii tekstu. Zazwyczaj oznaczamy je od H1 do H6. Pozwalają one podzielić tekst na partie, w których przedstawiamy kolejne aspekty danego zagadnienia. Jeśli na przykład piszemy o wspomnianym wcześniej sadzeniu truskawek, to rozsądnie będzie osobno napisać o sadzeniu ich w doniczkach, a osobno o sadzeniu w ogrodowych grządkach. Podzielimy więc treść na dwa osobne segmenty, a każdy z nich opatrzymy nagłówkiem.

Pamiętajmy przy tym, aby nagłówek był czytelny tak dla osoby przeglądającej artykuł, jak i dla algorytmu. Dobierajmy więc takie tytuły, w których znajdą się frazy odzwierciedlające treść znajdujących się poniżej akapitów. Jeśli opatrzymy je tytułem „Truskawkowa przygoda”, to trudno będzie się domyślić, że piszemy o sadzeniu truskawek w doniczkach. Zupełnie inaczej będzie to wyglądać, gdy w nagłówku umieścimy frazę: Jak sadzić truskawki w doniczkach?

Jak pisać bloga pod SEO?

Słowa kluczowe a SEO

Inną ważną kwestią, związaną zresztą z nagłówkami i śródtytułami, są tak zwane słowa kluczowe. Dzięki nim osoby czytelnicze będą miały większą szansę trafić na naszego bloga, a pomoże im w tym algorytm wyszukiwarki.

Aby dobrać prawidłowe słowa kluczowe do artykułu na określony temat, warto jest skorzystać z odpowiednich narzędzi, na przykład tych oferowanych przez Google Adsense lub inne platformy. Dzięki nim jesteśmy w stanie przewidzieć, jakie słowa wpisują do wyszukiwarek użytkownicy i użytkowniczki poszukując wiedzy na dany temat. Jeśli piszemy zatem o sadzeniu truskawek – naszym zadaniem jest zebrać słowa kluczowe ważne dla tego tematu i koniecznie umieścić je w artykule.

Co niezwykle istotne, to nie dać ponieść słowom kluczowym. Nie powinny one stanowić więcej niż kilka procent naszego tekstu, a ich brzmienie musi być naturalne i wkomponowane w treść. Lepiej frazę odmienić lub z niej zrezygnować, niż żeby pokaleczyła stylistykę napisanego artykułu. Wówczas może on zostać przez osobę czytającą odebrany jako nierzetelny, a od tego już tylko krok do zamknięcia danej zakładki w przeglądarce. Jeśli natomiast użytkownik czy użytkowniczka szybko opuszczą naszą stronę, na pewno nie umknie to uwadze algorytmu. Zapamięta on stronę jako mało przydatną dla potencjalnych czytelników. Podobnie działo się będzie, jeśli ktoś szybko zrezygnuje z czytania ze względu na marny język i błędy ortograficzne czy stylistyczne w artykule.

Odpowiednie formatowanie a SEO

Powyższe uwagi łączą się nierozerwalnie z odpowiednim formatowaniem. Mianowicie nie możemy zadowolić się umieszczeniem w treści podziału na akapity, choć bez tego się nie obejdzie. Nie wystarczy też dodać nagłówki i śródtytuły. Aby tekst był naprawdę czytelny dla użytkownika oraz został oceniony jako wartościowy przez algorytm, należy zadbać również o pozostałe elementy formatowania.

Formatowanie, które ma znaczenie dla SEO, to przede wszystkim wypunktowania oraz pogrubienia. Pomagają one czytelnikom zorientować się w tekście i wyłowić z niego najważniejsze informacje. Dzięki nim użytkownik na pierwszy rzut oka widzi, że tekst będzie pomocny – zawiera wszak wyszczególnione najważniejsze dane.