Ile kosztuje pozycjonowanie stron

Ile kosztuje pozycjonowanie stron?

Obecnie niemal każda firma przywiązuje ogromną wagę do tego, na jakiej pozycji w wyszukiwarce znajduje się jej strona internetowa. Nic dziwnego – ostatecznie internet stał się doskonałym sposobem na reklamę towarów lub usług. Coraz więcej osób, zamiast samodzielnie pozycjonować stronę, zleca to zadanie specjalistom. Ile kosztuje pozycjonowanie stron? Od czego zależy cena usługi pozycjonowania? Odpowiadamy.

Czynniki kluczowe

W internecie możemy znaleźć bardzo wiele informacji na temat tego, ile kosztuje pozycjonowanie stron. Widełki są bardzo szerokie – ceny zaczynają się od (dosłownie) kilkunastu złotych miesięcznie, na kilku tysiącach kończąc. Zastanówmy się więc, co właściwie wpływa na cenę usługi, jaką jest pozycjonowanie stron? Przede wszystkim branża, w jakiej działa nasza firma. O wiele trudniej jest pozycjonować stronę w przypadku nasycenia rynku danymi usługami lub towarami. Jeśli dostarczamy innowacyjne towary lub usługi, to pozycjonowanie naszej strony może okazać się o wiele prostsze. Tak zwane trudne branże zapłacą o wiele więcej za pozycjonowanie. Więcej zapłacą również duże firmy. Małe i średnie przedsiębiorstwa będą płaciły o wiele mniej. Weźmy również pod uwagę zakres usług, jakie ma wykonać specjalista. Na pozycjonowanie strony składają się takie czynności, jak chociażby content marketing, linkbuilding, analityka, promocja w mapach Google. Jeśli zdecydujemy się na minimalny zakres usług, to z pewnością zapłacimy mniej za pozycjonowanie. Jeżeli jednak chcemy wykupić pełny pakiet usług, to musimy liczyć się z wydatkiem nawet kilku tysięcy miesięcznie na pozycjonowanie. Inną kwestią jest pozycjonowanie strony w języku obcym, w zagranicznych wyszukiwarkach. Pozycjoner musi bowiem mieć nie tylko ogólną wiedzę, ale także znać specyfikę tamtejszego rynku reklamy. Za pozycjonowanie strony w języku obcym zapłacimy nawet kilkanaście tysięcy złotych miesięcznie. 

Ile będzie kosztować pozycjonowanie strony?

Pytanie o cenę pozycjonowania strony pada już na pierwszym spotkaniu ze specjalistą. Niemniej jednak zwykle odpowiada on dopiero po wykonaniu profesjonalnej analizy naszych potrzeb. Niektóre agencje przygotowały pakiety dla swoich klientów, jednak i one mogą być modyfikowane, w zależności od wymogów. Ile więc kosztuje pozycjonowanie? Realnie rzecz biorąc, miesięczny koszt pozycjonowania strony to minimum 1 000 zł. Jeżeli działamy w trudnej branży, to koszt wyniesie około 5 000 zł – w szczególności, gdy prowadzimy przy tym dużą firmę. Pozycjonowanie strony w zagranicznych wyszukiwarkach to koszt nawet 10 000 zł miesięcznie. Zwróćmy uwagę, że ceny podane są w częstotliwości miesięcznej. Wiele osób spoza branży uważa bowiem, że za pozycjonowanie płaci się jedynie raz. Myślą więc, że jeżeli podano cenę 5 000 zł, to dotyczy ona jednorazowej zapłaty. Tymczasem nic bardziej mylnego – w rzeczywistości pozycjonowanie jest procesem, a nie jednorazową czynnością. Dlatego też miesięczną kwotę należy pomnożyć razy liczbę miesięcy, przez które będziemy korzystać z usługi. Zazwyczaj stronę pozycjonuje się od 3. miesięcy do nawet roku. Czy po tym czasie możemy całkowicie zrezygnować z usług profesjonalistów? Generalnie agencje nie zalecają takiego rozwiązania. Wyszukiwarki mogą bowiem zmieniać swoje algorytmy, co wymaga ponownego pozycjonowania strony. Co więcej, jej treść musi być na bieżąco aktualizowana. Bez tego trudno mówić o efektywnym pozycjonowaniu. Dobra wiadomość jest taka, że za dalsze czynności zapłacimy o wiele mniej. Zwykle stała współpraca z agencją reklamy to koszt około 100-500 zł miesięcznie. Oczywiście mówimy tutaj jedynie o pozycjonowaniu, a nie na przykład o dodatkowych usługach reklamowych.

Ile kosztuje pozycjonowanie stron

Ile kosztuje współpraca z freelancerem?

Pozycjonowania strony może podjąć się osoba z profesjonalnej agencji, ale również freelancer. Jest to, inaczej mówiąc, ktoś, kto pracuje na własną rękę. Wielu freelancerów obecnie prowadzi własne działalności gospodarcze, stąd bez problemu mogą oni wystawić fakturę. Jakie ceny proponują freelancerzy? Generalnie nie odbiegają one w znacznym stopniu od tych, jakie proponuje nam wyspecjalizowana agencja reklamy. Pozycjonowanie może kosztować nas kilkaset złotych mniej, czasem nawet tysiąc czy dwa tysiące mniej. Profesjonalni freelancerzy to często osoby, które wcześniej pracowały w agencjach reklamy. Niemniej jednak dzięki pracy na własną rękę osiągają one większe zyski. Zwróćmy uwagę na to, jakie ceny proponuje nam freelancer. Ważne, by nie odbiegały one za bardzo od tych, jakie proponują agencje. Jeżeli cena różni się o kilka tysięcy złotych, to zazwyczaj mamy do czynienia z pozycjonerem – amatorem. Powierzanie mu pozycjonowania strony wiąże się z dużym ryzykiem, gdyż może on nie wywiązać się z obowiązków. My, tym samym, tylko stracimy zainwestowane pieniądze. Pamiętajmy, że pozycjonowanie wymaga dużego nakładu pracy, a także niemałej wyobraźni. Dlatego też żaden profesjonalista nie zaproponuje nam wykonania usług „po kosztach”. Byłoby to dla niego zwyczajnie nieopłacalne.