Ile kosztuje kliknięcie reklamy Google Ads?

Ile kosztuje kliknięcie reklamy Google Ads?

Google Ads jest systemem, który już dawno stał się podstawą skutecznych internetowych kampanii marketingowych. Inwestowanie w niego stało się dziś podstawą, a najczęstszym pytaniem, które pojawia się w jego kontekście jest to związane z budżetem. Ile tak właściwie jest w stanie kosztować kampania przeprowadzana za jego pośrednictwem? Ile tak właściwie kosztuje pojedyncze kliknięcie w nią? Na tych kwestiach skupimy się w naszym dzisiejszym wpisie.

W jaki sposób rozliczane są reklamy w Google Ads?

Google Ads to system, który w bardzo elastyczny sposób podchodzi do rozliczania się z każdym z klientów. Oznacza to, że ceny w nim nie są w żaden sposób stałe, a zależne od konkretnego przypadku. Zawsze jednak za wszystko rozlicza się jednocześnie w oparciu o dwa modele. Pierwszy z nich bierze pod uwagę kliknięcia w ramach pojedynczych kampanii marketingowych. To one są najdroższe, gdyż to one przekładają się na rzeczywisty zysk (może nie w kontekście finansowym – samo wejście jednak to potencjalna sprzedaż i sukces kampanii). Za reklamę płaci się również w modelu CPV (cost per view), a zatem za każde jej wyświetlenie. Tego typu rozliczanie jest najbardziej powszechne w przypadku reklam video (choć nie tylko) i w celowaniu przede wszystkim w zwiększanie rozpoznawalności marki. Po odpowiednim skonfigurowaniu całej usługi, model rozliczania się z Google może też przyjąć formułę CPA (cost per action). Wtedy też zapłaci się wyłącznie za rzeczywiste działania, a zatem na przykład wypełnienia formularza czy kliknięcie w link z numerem telefonu.

Google bardzo często łączy wszystkie te formy opłat za reklamy. Sami użytkownicy również nierzadko tworzą wiele różnych kampanii rozliczanych w zgoła odmienny sposób. Testują tym samym, który z nich tak naprawdę jest w stanie opłacić się im najbardziej.

Ile kosztuje pojedyncze kliknięcie reklamy?

Ile kosztuje kliknięcie reklamy Google Ads? Na to pytanie nie ma jednej prawidłowej odpowiedzi. Jest to bowiem zależne od wielu czynników. Głównym z nich jest konkurencja, która działa w ten sposób:Ile kosztuje kliknięcie reklamy Google Ads?

  • im większa jest konkurencja, tym większy jest koszt pojedynczego kliknięcia reklamy – trzeba się bowiem przebić z nią przez konkurencję (reklama trafia na swoistą aukcję, a jej zwycięzcą będzie ten, kto zapłaci za nią więcej);
  • im ona mniejsza, tym mniejszy będzie też koszt kliknięcia – nie będzie bowiem trzeba konkurować w jego zakresie z podmiotami również zaangażowanymi w reklamę.

Do tego wszystkiego dochodzą oczywiście czynniki czysto losowe. Pojedyncze kliknięcie w reklamę może być droższe dla reklamodawcy w okresie świątecznym niż kliknięcie w tę samą reklamę w jakimkolwiek innym okresie. Wynika to z tak zwanej sezonowej konkurencyjności. Każdy w końcu wie, że w okresie świątecznym często sięga się po prezenty, a reklamodawcy z różnych branż chcą, by to ich przedmiot był wybrany na takowy. Oczywiście wiele firm rezygnuje w międzyczasie ze swoich kampanii lub po prostu je modyfikuje. Jeśli te zmiany dotkną konkretnego słowa kluczowego, kliknięcie w reklamę będzie wtedy tańsze.

Czynnikiem ułatwiającym oszacowanie, ile będzie kosztować pojedyncze kliknięcie jest specjalne pole, które udostępnia Google, a które oblicza taki właśnie koszt. Nie jest ono co prawda czymś niesamowicie precyzyjnym, jednak pozwala zrozumieć, jak dużo się płaci. 

Warto wiedzieć, że każde słowo kluczowe da się zoptymalizować w taki sposób, by jego reklamowanie kosztowało mniej. Wystarczy nieco je doprecyzować. Oczywiście, przyniesie to mniej wyświetleń. Pozwoli za to pozbyć się konkurencji, a często i znaleźć klienta bardziej skorego do skorzystania z oferowanych przez siebie produktów. Da się to wytłumaczyć na prostym przykładzie.

Sprzedajemy sukienki

 Oczywistym jest, że chcemy się reklamować pod hasłem „sukienka na lato”. Niestety, jest to fraza bardzo konkurencyjna – zwłaszcza w okresie letnim. Dodając jednak do tej frazy kolor, zawęża się obszar zainteresowanych osób i znacznie obniża się koszt prowadzenia kampanii. Mniej będzie kosztowało promowanie w obrębie frazy „czerwona sukienka na lato”, bo i więcej reklamodawców celuje w krótsze frazy. Słusznie, gdyż to one są wpisywane częściej – z tym jednak, że kosztują krocie, a wcale nie muszą oznaczać większego zarobku ostatecznego.

Podsumowanie

Ile kosztuje kliknięcie reklamy Google Ads? Jedni powiedzą, że dużo. Inni zaś twierdzą, że kwota ta nie jest wygórowana. Mówi to o jednym – koszt pojedynczego kliknięcia jest zależny od mnóstwa czynników, a ich znajomość pozwala zmaksymalizować własny budżet i uczynić go adekwatnym do celów, jakie się przed sobą stawia. Jeśli nie ma się w tej kwestii wielkiego doświadczenia, a kampanie Google Ads są czarną magią, warto zainteresować się sięgnięciem po usługi profesjonalistów. Choć agencje interaktywne kosztują (co jest dość oczywiste), tak naprawdę mogą pomóc w zaoszczędzeniu mnóstwa pieniędzy. Są bowiem w stanie przekształcić mało skuteczne i „przepalające” budżet reklamy w takie, które wygenerują rzeczywisty, wymierny i pokaźny zysk. Zysk w postaci ostatecznych konwersji.