Google Ads - gdzie faktura?

Google Ads – gdzie faktura?

Google Ads to system, który wydaje się być bardzo prosty i intuicyjny. Choć rzeczywiście właśnie takim można go nazwać, tak naprawdę wiele osób potrzebujących wydobyć z niego mniej typowe, a zawsze bardzo przydatne rzeczy często zachodzi w głowę, gdzie można je znaleźć. Dziś skupimy się na jednej z tych rzeczy, bardzo istotnych dla firm rozliczających się ze swoich internetowych kampanii marketingowych. Mowa tutaj o fakturach.

Gdzie znaleźć można fakturę z Google Ads?

Wszystkie faktury z Google Ads można wyświetlić (i, jeśli się chce, wydrukować) z poziomu panelu administracyjnego. Oczywiście najpierw należy „zapracować” na pojawienie się takowych, a zatem po prostu wygenerować koszty po swojej stronie, kupując reklamy w Google Ads. Gdzie faktura tak właściwie się znajdzie? Poniżej przedstawiamy te kroki, które trzeba wykonać chcąc uzyskać do niej dostęp.

  1. Logujemy się na własne konto Google Ads, korzystając ze standardowych danych (tych, za pośrednictwem których loguje się na konto Google).
  2. Klikamy w ikonkę klucza w prawym górnym rogu ekranu, a następnie otwieramy sekcję „Płatności” i wybieramy opcję „Podsumowanie płatności”.
  3. W menu po lewej stronie klikamy na „Transakcje” – możemy też znaleźć kartę „Transakcje” na środku strony, a następnie z jej poziomu kliknąć opcję „Wyświetl transakcje”.
  4. Ustalamy zakres dat z kalendarza w taki sposób, by wyświetlić wszystkie faktury, które nas interesują. Domyślnie zademonstrowane są faktury z ostatnich trzech miesięcy – bez problemu jednak można ustalić inny okres.
  5. W konkretnej tabeli klikamy menu „Dokumenty” – koniecznie pod miesiącem, który nas interesuje. 
  6. Klikamy w opcję „Faktura miesięczna” – teraz wystarczy, że klikniemy w numer faktury, która tak właściwie nas interesuje. Warto jednak mieć na uwadze to, że link do faktury za bieżący miesiąc pojawi się w miesiącu przyszłym. To powinno wyjaśnić status mówiący o tym, że konkretna faktura nie jest dostępna. Faktury naliczane są nie na bazie płatności dokonywanych na rzecz Google, ale na podstawie tego, ile z tych środków rzeczywiście zostało przeznaczonych na reklamy (a zatem ile z nich naprawdę pobrało Google po określeniu kosztu każdego z kliknięć i wyświetleń). Jeśli nie ma żadnych kosztów, faktura nie zostanie wystawiona.

Warto wiedzieć: otwierając daną fakturę należy mieć świadomość co do tego, że wyświetli się ona w wyskakującym okienku. Jeżeli tak się nie stanie, warto zezwolić przeglądarce na wyświetlanie takowych (większość z tych istniejących automatycznie je blokuje).Google Ads - gdzie faktura?

Istnieje możliwość miesięcznego rozliczania się z Google Ads. W takim przypadku faktury są widoczne w dziale „Dokumenty rozliczeniowe”, po kliknięciu ikonki narzędzia w prawym górnym roku. W razie potrzeby jednak każda z nich jest wysyłana drogą mailową lub tradycyjną pocztą, jeżeli oczywiście wcześniej ustali się taką właśnie opcję. Jeśli zaś zmieniło się sposób rozliczania na fakturowanie miesięczne w czasie korzystania z konta, wcześniejsze faktury można znaleźć w sekcji „Płatności”, w dziale „Podsumowanie płatności”. Trzeba przejść do działu „Przeniesienie płatności”, a następnie przejść do ustawień i określić, które z faktur chce się wyświetlić. Będą one widoczne po kliknięciu w link „Transakcje” znajdujący się po lewej stronie.

Co trzeba wiedzieć na temat tego typu faktur?

Google Ads (i, ogólnie, Google) w bardzo intuicyjny i logiczny sposób podchodzi do wystawiania faktur, robiąc to w zgodzie z obowiązującym w Polsce prawem. Jeśli nie wie się, na czym aktualnie tak właściwie się stoi, warto przejść do działu Rozliczenia i płatności, dostępnego po kliknięciu w ikonę narzędzia w prawym górnym rogu. Wszystkie niezbędne informacje powinny tu być widoczne w sekcji Ustawienia.

Choć Google umożliwia zmianę danych, które pojawiać się będą na wszystkich przyszłych fakturach, nie ma możliwości zmiany danych znajdujących się na tych już wystawionych. Dlatego też od razu powinno się zadbać o to, by wszystko było wprowadzone w poprawny i pożądany przez siebie sposób. Faktury generowane są najpóźniej do piątego dnia kolejnego miesiąca (następującego po tym, w którym kupowało się reklamy). Dlatego też należy uzbroić się w cierpliwość i poczekać na ich wyświetlenie się. Faktury są oczywiście zgodne z przepisami Unii Europejskiej. Tak naprawdę jednak europejski oddział Google znajduje się w Irlandii i to właśnie za tamtejszym prawem podąża. Koszty nie będą uwzględniały podatku VAT dla osób rozliczających się z Polski. Te samodzielnie będą musiały obliczyć jego wysokość.

Podsumowanie

Istnieje wiele rzeczy istotnych z perspektywy użytkownika korzystającego z systemu Google Ads. Gdzie faktura? Czy da się wprowadzić do niej zmiany? Czy można znaleźć lub wydrukować te, które zostały wystawione dłuższy czas temu? Odpowiedzi na te wszystkie pytania istnieją i choć nie zawsze są oczywiste, nigdy nie są czymś, co wymagałoby podejmowania się nietypowych akcji. Zwłaszcza że wszystkie niezbędne dokumenty są publikowane przez Google w obrębie panelu administracyjnego Google Ads. Nawet jeśli nie każdy może sprawnie je znaleźć.