Dlaczego strona powinna być responsywna? Jaki ma to wpływ na SEO?

Dlaczego strona powinna być responsywna? Jaki ma to wpływ na SEO?

Szeroka dostępność urządzeń mobilnych sprawiła, że tylko kwestią czasu było osiągnięcie przez nich przewagi pod względem ilości użytkowników nad komputerami. Przede wszystkim smartfony ale też tablety oraz inne nowoczesne sprzęty stanowią źródło dostępu do Internetu, z którego korzystać można w dowolnym miejscu i czasie. Już w 2015 roku około 30% wszystkich wejść na strony internetowe na całym świecie generowane było właśnie z przenośnych urządzeń. Dwa lata później przekroczona została granica 50%, która w 2020 roku sięgnęła blisko 60%. 

Responsywna strona – co to znaczy?

Strona wykonana w technologii Responsive Web Design jest odpowiednia dla każdego rodzaju urządzeń od desktopów po smartfony. W ten sposób cała jej zawartość jest poprawnie wyświetlana, bez względu na wielkość i rozdzielczość wyświetlacza użytkownika. Bardzo ułatwia i usprawnia to przeglądanie witryny, bez konieczności przesuwania czy zmniejszania lub zwiększania.

Technologia RWP polega na tworzeniu stron z kafli, które są w stanie płynnie się przesuwać, aby móc dopasować się do wielkości ekranu. Znajdujące się w serwisie obrazy również są w stanie dynamicznie zmieniać swoją rozdzielczość.

Strona responsywna versus strona mobilna

Określenie responsywności strony nie jest tożsame ze stroną mobilną. Drugi z wymienionych rodzajów jest całkiem niezależnym bytem od witryny otwieranej na komputerze. Przeważnie do stron mobilnych używa się subdomen zawierających literę “m” przed właściwym adresem. W przypadku responsywnej strony wciąż jest to ten sam serwis, choć inaczej wyświetlający treść.

Postawienie mobilnej strony wymaga poniesienia dodatkowych kosztów, a także umiejętności zarządzania witrynami, aby uniknąć kary od Google za duplikowanie zawartości. Problemem z takimi wersjami stron jest też to, że link do mobilnego serwisu wysłany innej osobie nie otworzy się prawidłowo na komputerze innego użytkownika.

Korzyści z posiadania responsywnej strony internetowej

Responsywna strona niesie za sobą wiele korzyści. Przede wszystkim jest wygodna dla użytkowników, którzy dzięki temu chętnie wracają do danej witryny. Ładuje się w szybkim tempie na każdym urządzeniu, dzięki czemu nie doprowadzimy do zniecierpliwienia internauty. W ten sposób wzrośnie też współczynnik konwersji, na czym nam zależy. Co więcej, strona responsywna nie wymaga osobnego panelu CMS do zarządzania stroną, jak to ma miejsce w przypadku strony mobilnej. 

Dlaczego strona powinna być responsywna? Jaki ma to wpływ na SEO?

Mobile-First Index, czyli dlaczego Google faworyzuje urządzenia mobilne 

Nie jest tajemnicą, że Google lepiej pozycjonuje strony, które są responsywne lub posiadają mobilną wersję. Dlaczego? W związku z nieustannym wzrostem liczby mobilnych użytkowników Internetu, Google wdrożył Mobile-First Index, gdzie domyślny bot crawlujący analizuje wersję mobilną serwisu. Zwraca on uwagę między innymi na wygodę i skuteczność pozyskiwania poszukiwanych informacji przez użytkownika smartfona czy tabletu. Pozycja strony w wynikach wyszukiwania jest więc ustalana na podstawie oceny Smartphone Googlebota.

Jaki wpływ na SEO ma responsywność strony?

Responsywna strona jest przyjazna nie tylko dla użytkowników, ale i dla algorytmów Google. Od 21 kwietnia 2021 roku Mobile-First Index został oficjalnie i w pełni wdrożony w życie, a co za tym idzie – tego typu witryny są lepiej oceniane i pozycjonowane. Ważnym czynnikiem, który również ma wpływ na zajmowane miejsce w rankingu, jest Bounce Rate, czyli współczynnik odrzuceń. Analizuje on sytuacje, w których użytkownik bez podjęcia żadnej akcji opuszcza stronę. Dzieje się tak między innymi, gdy serwis źle wyświetla się na posiadanym urządzeniu lub nie zawiera treści, które są poszukiwane, a które znajdują się na pełnej wersji strony. 

Strony korzystające z technologii Responsive Web Design korzystają z dokładnie tych samych linków i na desktopach i na urządzeniach mobilnych. Dodatkowo, nie niosą za sobą ryzyka otrzymania kary od Google za powielanie zawartości witryny, co ma miejsce w przypadku mobilnej wersji strony. Duplikowanie treści samo w sobie nie działa korzystnie na SEO, gdyż uniemożliwia efektywną optymalizację witryny

Choć nie znamy dokładnie wszystkich czynników, które oceniają roboty Google, wiemy, że wpływ na zajmowaną pozycję ma też czas ładowania się strony. W idealnej sytuacji, serwis powinien ładować się w zaledwie sekundę. W przypadku stron mobilnych jest to średnio aż 7 sekund. Dzięki zastosowaniu technologii RWD strona nie traci na szybkości ze względu na to, że zawsze jest taka sama i nie potrzebuje przekierowań.

Rozwój technologii i dostępność smartfonów sprawiła, że strony internetowe przeglądamy dzisiaj głównie przy pomocy urządzeń mobilnych. Z dnia na dzień liczba nowych użytkowników rośnie, co doskonale możemy zaobserwować w statystykach wejść na strony internetowe. Dlatego tak ważne jest posiadanie responsywnej strony, z której będzie można korzystać niezależnie od rodzaju i wielkości posiadanego sprzętu. W dużej mierze zwiększy to komfort użytkowników, zmniejszy współczynnik odrzuceń, a do tego pozytywnie wpłynie na ocenę Google.