Co to jest white hat SEO?

Co to jest white hat SEO?

White hat SEO to zbiorcze określenie wszelkich technik SEO, które są w pełni zgodne z zasadami Google. Zasady te określają przede wszystkim wytyczne Google dla webmasterów. Trzeba jednak pamiętać, że zasady te nie zawsze są jasne, a algorytmy Google oceniają je w sposób mechaniczny. Arbitralna może być także ocena pracowników Google. Przeciwieństwem white hat SEO jest black hat SEO, a więc „nielegalne” w świetle wytycznych Google techniki pozycjonowania stron. Obejmują one np. spam internetowy oraz działania zwodnicze wobec ludzkich użytkowników witryny oraz wobec robotów indeksujących Google.

White hat SEO a black hat SEO – różnice ulegają dziś zatarciu

W świetle zasad Google jakiekolwiek zdobywanie nienaturalnych linków zewnętrznych jest całkowicie zakazane. Oznacza to, że ścisłe stosowanie się do wytycznych Google nie jest w praktyce możliwe. Tak rozumiane white hat SEO ograniczałoby pozycjonowanie stron do technik optymalizacji wewnętrznej i optymalizacji technicznej strony internetowej. Oczywiście, żadna agencja SEO nie postępuje w ten sposób – oznaczałoby to brak zauważalnych rezultatów w pozycjonowaniu stron. Między white hat SEO a black hat SEO istnieje rozległa „szara strefa”, w której operuje większość osób zajmujących się pozycjonowaniem. Zdobywanie linków odbywa się w niej w sposób powolny i przemyślany. Oddala to zagrożenie filtrów algorytmicznych i banów ręcznych w Google, które wiążą się z technikami black hat SEO.

Typowe techniki black hat SEO, takie jak cloacking (ukrywanie treści) stosowane są obecnie rzadko. Algorytmy Google wydoskonaliły techniki wyłapywania tego rodzaju internetowych oszustw. Coraz słabiej działa również masowe zdobywanie linków zewnętrznych, w tym zwłaszcza tzw. blasty. Wprowadzone kilka lat temu aktualizacje algorytmów Google Panda i Penguin sprawiły, że spamerskie linki są zwyczajnie mało skuteczne. Na skutek tego różnice między white hat SEO i black hat SEO jeszcze bardziej się zatarły. Zazwyczaj stosuje się więc kombinacje technik pochodzących z obu tych dziedzin SEO.

Co to jest white hat SEO?

Podstawowe techniki pozycjonowania stron w white hat SEO

White hat SEO dystansuje się od zdobywania linków zewnętrznych w jakiejkolwiek formie. Największe znaczenie ma w nim wysoka jakość tekstów i poprawa user experience (UX). To, by treść podstrony w pełni odpowiadała potrzebom użytkownika, należy do podstawowych zaleceń Google. W tekstach unika się więc sztucznego „upychania” fraz (keyword stuffing) dbając o to, aby były one przydatne dla odbiorców. Zamiast tekstów „dla robotów” pisze się więc teksty „dla ludzi”.

Poprawa UX wiąże się przede wszystkim z szybkością strony oraz przyjazną, czytelną strukturą witryny. Szczególną uwagę zwraca się na szybkość i przyjazność dla użytkowników wersji stron przeznaczonych na urządzenia mobilne. Nawigacja powinna być prosta, unika się więc technik sztucznie zmniejszających współczynnik odrzuceń. Także tagi, metaopisy i tytuły artykułów przeznaczone powinny być dla ludzkich użytkowników – nie pisze się ich więc dla robotów Google, z zastosowaniem dużej ilości fraz. Skuteczność wymienionych technik white hat SEO nie zawsze jest wyraźna i oczywista. Zazwyczaj najlepiej sprawdza się podejście pośrednie: pisanie takich tekstów, które przyjazne są zarówno użytkownikom, jak i robotom Google. Wymaga to oczywiście często wielu kompromisów.

Czy warto stosować techniki white hat SEO?

Wszystkie techniki white hat SEO są istotne i powinny być stosowane – nie sposób jednak całkowicie pominąć zdobywania linków. Trzeba mieć przy tym jednak na uwadze, że link building zawsze wiąże się z zagrożeniami. Bany ręczne w Google za sztuczne zdobywanie linków są wprawdzie dużą rzadkością, filtry algorytmiczne zdarzają się jednak bardzo często. Co więcej, filtry algorytmiczne są nie tylko trudne do usunięcia, ale nawet trudne do wykrycia.

Ograniczenie zdobywania linków na rzecz typowej dla white hat SEO optymalizacji zewnętrznej zaleca się wszędzie tam, gdzie nienaturalny profil linków jest szczególnie ryzykowny. Dotyczy to zwłaszcza sektora YMYL („your money and your life”), a więc branży finansowej i zdrowotnej. Jako ogólną zasadę przyjąć można także to, że technik white hat SEO używa się przede wszystkim w odniesieniu do stron docelowych. Są one szczególnie cenne i wrażliwe, szczególnie zależy nam więc w ich przypadku na bezpiecznym pozycjonowaniu. Więcej technik typowych dla black hat SEO stosować można natomiast w przypadku stron zapleczowych. Im dalej od strony docelowej w „piramidzie linków” znajduje się zaplecze SEO, tym więcej nienaturalnych linków zewnętrznych może do niej prowadzić. Podobna zasada dotyczy także jakości treści. Strona docelowa powinna stosować się do promowanej przez Google zasady „content is king” – „treść jest królem”. Strony zapleczowe mogą natomiast być pisane mniej starannie, zawierając dużą ilość słów kluczowych – niekoniecznie umieszczonych w sposób naturalny.

Trzeba też pamiętać, że algorytmy Google stale doskonalą się, coraz częściej stosują techniki sztucznej inteligencji. Znaczenie technik white hat SEO stale więc wzrasta, znaczenie technik black hat SEO – stale spada.