Co to jest SEO?

Co to jest SEO?

SEO (Search Engine Optimization) to kompleksowy rozwój i promocja strony internetowej w celu osiągnięcia pierwszych pozycji w wynikach wyszukiwarek (SERP) dla wybranych zapytań w celu zwiększenia ruchu i dalszego generowania przychodów.

Wyszukiwarki ustalają zasady optymalizacji. Każda z nich stosuje i regularnie aktualizuje własne algorytmy rankingowe, na które składa się wiele czynników. Chociaż formuły są tajne, eksperci wiedzą, które czynniki mają największą wagę. Działając na ich podstawie, można poprawić pozycje słów kluczowych w wynikach wyszukiwania.

Zachowanie użytkowników, przyjazność dla użytkownika i szybkość ładowania strony są niezwykle ważne dla wyników pozycjonowania. W miarę jak algorytmy ewoluują i stają się coraz bardziej złożone, znaczenie powyższych czynników stale rośnie, co ostatecznie wpływa na poprawę pozycji w rankingach wyszukiwarek. Wyszukiwarki starają się dostarczyć najbardziej użyteczny materiał dla zapytania użytkownika. W związku z tym, właściciele serwisów muszą publikować treści, które są maksymalnie interesujące dla ich odbiorców.

Optymalizacja strony, czyli jak działa SEO?

Wyszukiwarki nieustannie dążą do poprawy jakości swoich wyników, dlatego tak ważne jest kompleksowe wspieranie strony internetowej. Jest to praca nad stroną techniczną, treścią jako czynnikiem decydującym, użytecznością, prawidłowym wyświetlaniem na różnych urządzeniach oraz pozyskiwaniem naturalnych linków.

Optymalizacja wewnętrzna

Wewnętrzne działania optymalizacyjne usprawniają witrynę i mają bezpośredni wpływ na jej pozycję. Prace dzielą się na:

  • wybór słów kluczowych, dla których planowana jest promocja witryny);
  • poprawa wewnętrznej struktury witryny (Robots.txt, sitemap);
  • eliminacja błędów technicznych (zduplikowane strony, niedziałające linki, zwiększenie szybkości ładowania strony);
  • ciągłe doskonalenie użyteczności strony www (wygoda dla użytkowników);
  • zwiększenie trafności stron (zgodność z żądaniem użytkownika);
  • optymalizacja obrazów;
  • wdrożenie linkowania wewnętrznego.

Optymalizacja wewnętrzna to najbardziej czasochłonna praca, musi być wykonywana stale. To właśnie wewnętrzna optymalizacja powinna być uważana za kluczowy czynnik sukcesu Twojego projektu. Strona powinna być wysokiej jakości, szybka, przyjazna dla użytkownika iw pełni dostarczać informacji, po które do Ciebie trafiły.

Optymalizacja zewnętrzna

Optymalizacja zewnętrzna to link building, czyli pobieranie linków do Twojej witryny z innych stron. W kontekście trudniejszej walki wyszukiwarek z linkami głównym problemem jest wybór dobrej strony dawcy danego linku. Najlepszy wynik dają linki z zaufanych stron tematycznych nie będących spamem. W procesie optymalizacji zewnętrznej tworzona jest lista „darczyńców”, opracowywane są teksty linków i środowisko, z którego dany link można pozyskać.,

Aby zbudować naturalną i wysokiej jakości grupę linków, użyj metod pozyskiwania linków, które nie są sprzeczne z zasadami, na przykład:

  • ciągłe publikowanie nowych informacji i ciekawych materiałów, którymi użytkownicy będą się dzielić;
  • rejestracja w wyszukiwarkach i katalogach;
  • wymieniana linków z popularnymi i wysokiej jakości stronami;
  • umieszczanie komunikatów prasowych;
  • aktywność na forach i blogach.

Proces optymalizacji obejmuje również analizę konkurencji, która pozwala zrozumieć, czego brakuje stronie do rozwoju. 

Co to jest SEO?

Ranking strony w wyszukiwarce

Ranking to sortowanie witryn w wynikach wyszukiwania używanych przez wyszukiwarki internetowe takie jak Google czy Yahoo. Istnieje wiele czynników rankingowych i kilka opcji ich klasyfikacji.

W zależności od kierunku są:

  • techniczne: związane z podstawowym funkcjonowaniem serwisu i pracą z kodem (szybkość ładowania, ustawienie robots.txt i sitemap.xml, poprawne wyświetlanie na różnych urządzeniach, obsługa przycisków i formularzy, duplikowanie stron);
  • tekstowe: związane z treścią i jej jakością;
  • behawioralne: wpływające na pomiar działań użytkownika na stronie (czas trwania wizyty, głębokość przeglądania, odmowy);
  • handlowe: wpływające na zaufanie konsumentów (asortyment, warunki płatności i dostawy, dostępność szczegółowych opisów i zdjęć towarów);
  • odniesienie: odzwierciedlające jakość i ilość linków wewnętrznych i zewnętrznych.

Według innej klasyfikacji czynniki rankingowe . Są podzielone na:

  • Wewnętrzne: bezpośrednio związane z witryną i pod pełną kontrolą jej właściciela – od hostingu i domeny po dobór kolorów i czcionek.
  • Zewnętrzne: połączone z witrynami osób trzecich, otoczeniem witryny i jej przedstawicielstwami – linki zewnętrzne i ich kotwice, karty w książkach informacyjnych i mapy.

Podsumowanie

SEO to nie tylko działania techniczne, ale również kreatywne. Zarządzający wyszukiwarkami niechętnie dzielą się sekretami algorytmów, aby zapobiec omijaniu zasad przez „czarne SEO” i umieszczaniu stron o niskiej jakości na najwyższych pozycjach. Nie ma jednej sprawdzonej recepty na awans na szczyt wyników wyszukiwania, ale kompleksowa praca nad SEO we wszystkich obszarach zawsze przynosi widoczne rezultaty – wzrost ruchu organicznego.