co to jest marketing szeptany

Co to jest marketing szeptany?

Jak zapewnić swojej firmie ogromny sukces i popularność bez wydawania grosza na reklamę? Jak sprawić, by klienci opowiadali o firmie wszystkim swoim przyjaciołom, znajomym, a nawet przechodniom? I tylko dobrze! W rzeczywistości nie jest to trudne. Wystarczy uruchomić mechanizm marketingu szeptanego zwanego również pocztą pantoflową, która istniała zawsze, nawet w czasach, gdy nikt nie wiedział o blogach, forach, Facebooku, Twitterze i innych przyjemnościach wirtualnego życia. Ale dopiero wraz z nadejściem i szybkim rozwojem komunikacji online firmy zdały sobie sprawę, że cały ten przepływ rozmów można kontrolować i kierować w opłacalnym kierunku.Tak narodził się marketing szeptany noszący również nazwy: buzz marketing i whisper marketing.

Co to jest marketing szeptany?

Marketing szeptany to dotarcie do odbiorcy używając przekazu ustnego i poinformowanie go o swoich produktach lub usługach. Opiera się na czterech prostych zasadach: być interesującym, być prostym, uszczęśliwić ludzi, zdobyć zaufanie i szacunek. Rozmowy międzyludzkie są jego kluczowym elementem. Ale jak sprawić, by ludzie rozmawiali o firmie, produktach lub usługach? Jest kilka powodów:

  • Narzędzia. Nie ma sensu siedzieć i czekać, aż ktoś o firmie porozmawia, trzeba zrobić pierwszy krok i poprosić o opowiedzenie o niej. Na przykład umieszczając w swojej witrynie – Udostępnij lub Powiadom znajomego. Media społecznościowe działają również na marketing szeptany, więc nie można ich ignorować.
  • Kolejnym narzędziem, które zwiększy ilość rozmów na temat firmy i produktów/usług, może być e-mail marketing. Dzięki odpowiedniej liście mailingowej zapewnia się klientom nowe tematy, a oni z kolei rozpowszechniają je wśród całej publiczności słuchaczy.Tutaj działa psychologia – skoro innym się podobało, to ja też powinienem spróbować.
  • Uczestnictwo.Trzeba brać udział w rozmowach o sprzedawanych produktach lub usługach. Dziękując za miłe słowa, odpowiadając na pytania, rozwiązując powstałe problemy lub po prostu komunikować się. Najważniejsze to mówić we własnym imieniu. W ten sposób wzbudzi się większe zaufanie i szacunek niż anonimowa osoba.

Marketing szeptany pozytywnie nastawia klientów do firmy

Przykładem marketingu szeptanego jest sytuacja, gdy kupujący, który ma doświadczenie w robieniu zakupów w danym sklepie, opowiada o tym znajomemu. Wtedy znajomy przypomina sobie, co zostało powiedziane o sklepie, gdy potrzebuje odpowiedniego produktu. Firma pozyskuje nowego klienta przy niewielkim wysiłku, poza dostarczeniem dobrego produktu i doświadczenia.

Właściciel firmy, który chce skorzystać z tego rodzaju marketingu, może na przykład zaoferować udział w konkursie w zamian za polubienie posta i udostępninie go znajomym za pomocą tagu. Oczekuje się, że nagroda polega na tym, że uwaga mediów społecznościowych przyciągnie nowych klientów, którzy dowiadują się o firmie od ludzi, którym ufają.

Jeśli zauważy się, że recenzje nie są pochlebne, a są pełne skarg, trzeba spróbować zrozumieć to konstruktywnie, oferując pomoc i dołożyć starań, aby rozwiązać problem. Klienci, którzy uzyskali pomoc, będą rozpowszechniać o firmie pozytywne opinie nawet bardziej niż ci, którzy początkowo byli ze wszystkiego zadowoleni. Rozwiązywanie problemów to najpotężniejsza technika marketingowa, jaką się ma do dyspozycji.

Niezbędne jest również monitorowanie. A wraz z pojawieniem się Internetu stało się to prostsze niż kiedykolwiek wcześniej. Wystarczy skorzystać z Google, a znajdzie się setki wyników z opiniami o firmie. Po dokładnym przestudiowaniu ich treści można obliczyć swój wskaźnik reputacji: odejmując liczbę negatywnych recenzji od pozytywnych (neutralne się nie liczą). Ta różnica będzie tym wskaźnikiem marketingowym, pamiętając, że negatywne recenzje to szansa.Trzeba wysłuchać ich i wyciągnąć wnioski.

Czym jest marketing szeptany dla promocji firmy?

Kiedy ludzie zaczynają rozmawiać ze sobą o firmie, zaczyna się marketing szeptany? Jego główną cechą jest to, że opiera się na psychologii człowieka. Ludzie lubią udzielać porad i ufać tym radom, a nie bezpośredniej reklamie. Reklama bezpośrednia wywołuje czujność i poczucie narzucenia, które odrzuca. Marketing szeptany opiera się na komunikacji ustnej. Ta osoba opowiedziała innej osobie o danej firmie. W ten sposób powstaje łańcuch, w którym ważnym warunkiem jest przesłanie do niej pozytywnej opinii o firmie.

Jeśli strategia jest niewłaściwie sformułowana, efekt stosowania strategii pantoflowej może być negatywny. Wraz z rozwojem sieci społecznościowych, blogów, forów i ogólnego rozwoju technologii internetowych, marketing szeptany stał się globalny. W dobie Internetu najbardziej aktywne pozostają kobiety, które częściej i aktywniej komentują w sklepach internetowych, zostawiają coraz dłuższe recenzje, oglądają więcej filmów z rekomendacjami.

Instrumenty marketingu szeptanego

W bardzo krótkim czasie sieci społecznościowe stały się niemal głównym narzędziem rozpowszechniania informacji.Trzeba udostępniać informacje na swoich kontach i grupach. Pozwolić ludziom kopiować dla siebie interesujące wiadomości, a następnie udostępniać je znajomym. Mimo że fora straciły wiodącą pozycję wśród użytkowników, nadal pozostają dla nich cennym źródłem informacji i trzeba to wykorzystać w swojej strategii. Wpisy znanych blogerów mogą również stać się narzędziem zwiększania świadomości marki lub produktu.

Śledzenie komunikacji konsumenckiej może dostarczyć wielu informacji o produkcie lub usłudze firmy. Wartość takiej wiedzy jest bardzo trudna do przecenienia. Wielu współczesnych producentów gier komputerowych od dawna uważa za swój obowiązek śledzenie tego, co gracze lubią w ich produktach, a czego nie. W większości przypadków opinia użytkowników jest brana pod uwagę i wdrażana w kolejnych wersjach produktu.