Co to jest marketing sensoryczny?

Co to jest marketing sensoryczny?

Co to jest marketing sensoryczny? To rodzaj marketingu, którego głównym zadaniem jest wpływanie na uczucia ludzi, ich stan emocjonalny w celu zwiększenia sprzedaży. Jest realizowany poprzez techniki takie jak: aromatyzacja pomieszczenia i produktów a także techniki marketingu dotykowego, obrazy wizualne i dźwiękowe w reklamie.

Techniki marketingu sensorycznego

Specjaliści ds. marketingu są przekonani, że tak zwany marketing sensoryczny pomaga rozwinąć w człowieku odruch warunkowy tzw. wyraźne skojarzenie melodii, dźwięków, zapachów, kolorów z określonymi markami. Główne zadanie marketingu sensorycznego jest całkiem nieszkodliwe: poprawa nastroju kupującego, ponieważ większość konsumentów oczekuje od zakupów przyjemnych emocji.

Kolory w marketingu sensorycznym

Udana kolorystyka wnętrza przyciąga kupujących, tworzy wyjątkową atmosferę i przyczynia się do przyjemnej rozrywki. Zgodnie z wynikami uzyskanymi w trakcie licznych eksperymentów psychologicznych, naukowcy doszli do wniosku, że kolor w pewien sposób wpływa na postrzeganie masy ciała, temperatury pokojowej i odległości obiektu. Stwierdzono również, że zrównoważone kolorystycznie otoczenie przyciąga, tworzy twórczą atmosferę, uspokaja i poprawia komunikację między ludźmi. Kolor znacząco wpływa na stan psychiczny i odnosi się do uczuć, a nie ludzkiej logiki.

Istnieje pewien związek między kolorystyką reklamy a naturalnym postrzeganiem osoby. Ustalono, że każdy kolor wywołuje podświadome skojarzenia i emocje. Znajomość psychologicznego znaczenia kolorów pomaga dobrać kolorystykę tak, aby pasowała do charakteru i nastroju konsumentów oraz jak najefektywniej kształtowała ich emocjonalne postrzeganie produktu. Tworząc graficzne nazwy marek i wizualizacje kampanii reklamowej należy również uwzględnić niektóre te cechy.

Dźwięk w marketingu sensorycznym

Stosunkowo niedawno, udowodniono, że każdy dźwięk ma również zabarwienie psychologiczne i podświadomie wpływa na decyzje i działania każdej osoby. Dowolne zestawienie dźwięków, w tym każde słowo, wywołuje u człowieka określone skojarzenia.Tak, więc warczenie lub zgrzytanie w niskich tonach powoduje, że człowiek czuje niebezpieczeństwo, nawet, jeśli nie widzi źródła tego dźwięku. A wysokie tony nie są już postrzegane przez ludzi, jako niebezpieczne, choć niekoniecznie są przyjemne.

Skojarzenia między niektórymi dźwiękami i ich znaczeniami są dość stabilne, mogą być nierozpoznawane przez konsumentów, ale zastosowanie powiązanych kolorów w opakowaniach zwiększa skuteczność komunikacyjną marek i koszty reklamy. Muzyka może wpływać na zachowania konsumentów. Udowodniono, że natura zjawisk dźwiękowych jest dwojaka i oprócz aspektu fizycznego obejmuje aspekt psychofizjologiczny. Psychologowie odkryli, że szybka muzyka zmusza klientów do szybszego poruszania się po rzędach, podczas gdy wolna muzyka odpowiednio wydłuża czas na wybór towarów. Kiedy muzyka jest głośna, kupujący spędzają mniej czasu w sklepie, ale wydają więcej pieniędzy.

Zapach w marketingu sensorycznym

Marketing zapachowy jest niezbędnym elementem marketingu sensorycznego. Sklepy na całym świecie od piekarni i butików dla kobiet po domy towarowe i sklepy meblowe, a nawet sklepy z elektroniką użytkową wykorzystują moc zapachów do zwiększania sprzedaży. Jak wiadomo, zapachy mogą bezpośrednio wpływać na nastrój człowieka i go zmieniać. W tym przypadku niektóre aromaty mogą mieć określone działanie, powodując odprężenie, podniecenie lub zwiększoną zmysłowość.

Zapachy mogą utrzymywać się przez długi czas w pamięci emocjonalnej osoby i ją aktywować. Dlatego zapachy są często wykorzystywane, jako bodźce w badaniu pamięci długotrwałej. Bodźce zapachowe mają zdolność pobudzania pamięci i wyobraźni, czemu często towarzyszą silne emocje, podobne do tych, jakich doświadczamy w sytuacji danego zapachu.

Dotyk w marketingu sensorycznym

Dotyk to zdolność zwierząt i ludzi do postrzegania działania czynników środowiskowych za pomocą receptorów skóry, układu mięśniowo-szkieletowego a także niektórych błon śluzowych (na ustach, języku itp.). Postrzeganie przedmiotów za pomocą dotyku pozwala ocenić ich kształt, wielkość, konsystencję, temperaturę, suchość czy wilgotność, położenie. Kontakt fizyczny jest kluczową częścią decyzji zakupowej. Z tego powodu upadło wiele internetowych sklepów odzieżowych. W końcu kupując ubrania, trzeba to poczuć, przymierzyć, poczuć teksturę.

Należy zauważyć, że każdy z wymienionych elementów marketingu sensorycznego może być stosowany zarówno indywidualnie, jak i w połączeniu z innymi. Należy szukać najbardziej akceptowalnej kombinacji elementów w zależności od specyfiki produktu i charakterystyki grupy docelowej.

Co to jest marketing sensoryczny?

Jak marketing sensoryczny wpływa na sprzedaż towarów?

Marketing sensoryczny powinien dawać konsumentowi szczególne doznania. Poddając się magii kolorów, dźwięków i aromatów, zanurzając się w przyjemnej atmosferze, pozostawiającej w pamięci najlepsze skojarzenia z procesu zakupowego, z pewnością będzie chciał wrócić do sprzedawcy. Wykorzystując elementy pojedynczo lub wszystkie naraz, marketingowcy tworzą silną więź emocjonalną z konsumentem, która napędza sukces marki. Biorąc pod uwagę różne cechy odbiorców, w oparciu o cechy produktu, możliwe jest modelowanie zachowań konsumenckich najkorzystniejszych dla marki.

Wyjątkowość marketingu sensorycznego polega na tym, że można oddziaływać na odbiorców nie tylko poprzez bezpośredni kontakt w punktach sprzedaży, ale także poprzez reklamę, wysyłając klientom nie tyle racjonalne motywy zakupowe, ile emocjonalne wezwanie do zapamiętania. Opracowując politykę marketingową dla firmy lub koncepcję kampanii reklamowej, konieczne jest zrozumienie, jakie doświadczenia są ważne dla grupy docelowej, co ich ekscytuje i zachwyca.