Co to jest Majestic SEO?

Co to jest Majestic SEO?

Majestic SEO to jedno z najbardziej popularnych narzędzi do analizy SEO stron internetowych. Służy ono przede wszystkim do zautomatyzowanej oceny ilości i jakości linków zewnętrznych, a więc do ewaluacji profilu linków. Podobny charakter mają konkurencyjne narzędzia – Ahrefs i MOZ. Majestic SEO jest usługą odpłatną, część podstawowych funkcjonalności dostępna jest jednak także za darmo. Dane dostępne są tak w czasie rzeczywistym, jak i w ujęciu historycznym – ułatwia to znacznie ich analizę. Najbardziej znane indeksy, które dostępne są w Majestic SEO, to Trust Flow i Citation Flow. Z Majestic SEO powinien korzystać każdy, komu zależy na analizie linków zewnętrznych prowadzących do jego strony.

Majestic SEO, jedno z najważniejszych narzędzi do analizowania linków zewnętrznych

Majestic SEO analizuje automatycznie linki zewnętrzne, które prowadzą do określonej witryny. Usługa przedstawia wszystkie linki zewnętrzne, o których zgromadziła dane, w formie listy. Dane te gromadzone są przez crawlery (roboty internetowe) Majestic SEO i z wielu względów nie zawsze są pełne. Są jednak przedstawione w o wiele wygodniejszej formie, niż informacje o linkach zewnętrznych, które dostępne są w Google Search Console. W odróżnieniu od Google Search Console, pozwala także na analizę linków zewnętrznych prowadzących do stron konkurencji. Lista linków Majestic SEO służyć może także do znajdowania potencjalnych nowych źródeł linków zewnętrznych.

Wadą Majestic SEO i pozostałych serwisów do analizy linków jest łatwość blokowania ich robotów internetowych. Strony www, które nie chcą podawać danych o znajdujących się na nich linkach zewnętrznych, zwyczajnie blokują roboty internetowe Majestic SEO za pomocą pliku robots.txt. Blokadę taką stosują bardzo często agencje SEO na stronach zapleczowych. Fakt ten sprawia, że dane gromadzone przez Majestic SEO są cząstkowe i nie zawsze w pełni wiarygodne. Ograniczone są oczywiście także same możliwości gromadzenia danych. Przeszukiwanie całego Internetu w celu zgromadzenia informacji o linkach zewnętrznych wymaga ogromnych zasobów technicznych. W porównaniu z liczbą danych o linkach zewnętrznych, które gromadzą roboty Google, dane zgromadzone przez Majestic SEO są skromne ilościowo. Dotyczy to zwłaszcza informacji o polskich stronach internetowych, które w bazach danych Majestic SEO nie są reprezentowane równie bogato, jak informacje o stronach anglojęzycznych.

Majestic SEO a Ahrefs

Konkurencja między Majestic SEO i Ahrefs jest zażarta, z punktu widzenia użytkownika różnice między tymi serwisami nie są jednak znaczne. Oba stanowią potężne i złożone narzędzia analityczne. Baza danych, którą dysponuje Ahrefs jest wprawdzie nieznacznie większa, dane Majestic SEO są jednak wygodniejsze w użyciu. Oba serwisy cieszą się dużą popularnością, zwraca się jednak uwagę, że baza danych Majestic SEO jest rzadziej aktualizowana.

Ahrefs uważane jest też za wygodniejsze rozwiązanie w sytuacji, gdy zależy nam przede wszystkim na analizie konkurencji. Zaletą Majestic SEO w porównaniu z Ahrefs jest stosunkowo niska cena usługi (niektóre narzędzia są nawet dostępne bezpłatnie). Dane w Majestic SEO są wprawdzie mniej bogate, niż w Ahrefs, przedstawione są za to w bardziej przystępnej formie. Dzięki temu mogą łatwo korzystać z nich nie tylko agencje SEO, ale także webmasterzy, freelancerzy i inne osoby samodzielnie pozycjonujące strony internetowe. Istotne jest także to, że główne indeksy dostarczane przez Majestic SEO są szerzej znane, niż indeksy Ahrefs. Ułatwia to dokonywanie analiz i porównań, a także komunikację między agencjami SEO a ich klientami.

Co to jest Majestic SEO?

Indeksy trust flow i citation flow

Serwis Majestic SEO najbardziej znany jest z dwóch indeksów, które opisują profil linków zewnętrznych stron internetowych – indeksu trust flow (TF) i indeksu citation flow (CF). Oba mogą być zastosowane do dowolnego adresu URL, tak w domenie głównej, jak i w subdomenach. Odnosić się mogą nie tylko do strony głównej, ale także do poszczególnych podstron oraz do całości witryny. Sprawdzenie wartości indeksów trust flow i citation flow jest bezpłatne, nie wymaga nawet zarejestrowania się w serwisie. W wersji demo dane, na których opierają się wartości indeksów są jednak dostępne tylko w formie cząstkowej, w formie kilku przykładów. Istnieje także wiele innych narzędzi i indeksów Majestic SEO. Do najciekawszych należy topical trust flow, który mierzy pozycję witryny w odniesieniu do cieszących się największym zaufaniem stron internetowych w podziale na tysiące kategorii tematycznych.

Citation flow mierzy przede wszystkim ilość linków zewnętrznych. Określa to, jak istotny jest dany adres URL na podstawie ilości domen, z których prowadzą do niego linki zewnętrzne. Trust flow to ważniejszy indeks, o charakterze jakościowym. Informuje on o jakości i autorytecie linków zewnętrznych, które prowadzą do danego adresu URL, przedstawiając je w formie liczbowej. Oba indeksy dostępne są w czasie rzeczywistym i w formie danych historycznych. Alternatywą dla nich są indeksy Ahrefs, w tym Ahrefs Rank (AR) i Ahrefs Domain Rank (DR).