Co to jest cross marketing?

Co to jest cross marketing?

Co to jest cross-marketing? To prowadzenie kampanii reklamowej we współpracy z inną firmą o podobnych odbiorcach. Mówiąc najprościej, jest to sytuacja, w której dwie firmy łączą swoje wysiłki reklamowe w celu zwiększenia liczby odbiorców i przychodów. Cross-marketing może wydawać się nowym zjawiskiem, ale w rzeczywistości duże firmy aktywnie z niego korzystają od kilku lat. Obejmuje on wszystkie przypadki, w których jedna firma współpracuje z drugą i aktywnie się reklamują.

Korzyści z cross marketingu – promocja krzyżowa

Marketing krzyżowy to partnerstwo w zakresie wymiany bazy klientów. Ale oczywiście nie zwykłą wymianę plików z bazami danych, ale wzajemną promocję i oferty usług. Bardzo przydatna rzecz, która pomaga wszystkim stronom w partnerstwie znaleźć nowych klientów i sprzedać więcej. Cross-marketing to format współpracy kilku firm, niekoniecznie dwóch. Podczas takiego partnerstwa reklamowane są powiązane lub poprawiające komfort użytkowania produkty i usługi: na przykład hotel-ubezpieczenie lotnicze. Inny przykład: centrum fitness + gabinet masażu + salon kosmetyczny. Jest to wygodne zarówno dla usługodawców, jak i klientów, gdy wszystkie te radości znajdują się w jednym miejscu i gdy kupują cross-rabaty i programy lojalnościowe. Jednocześnie klub fitness nie musi na własny koszt otwierać salonu kosmetycznego i gabinetu masażu – wystarczy partnerstwo. Zaangażowanie firmy w cross marketing ma sens tylko wtedy, gdy uzyskuje się znaczące korzyści.

Jak można to wyrazić?

  • Zmniejszone koszty reklamy. Kiedy dwie firmy realizują jeden projekt reklamowy, prawdopodobnie będzie to kosztować mniej, niż gdyby każda firma robiła to niezależnie?
  • Nawiązywanie dobrych relacji partnerskich z innymi firmami. W przyszłości może to pomóc w rozwoju biznesu.
  • Poszerzenie możliwości promocji marki poprzez promocję krzyżową – nowa publiczność, nowe podejście, nowe kanały reklamowe.
  • Wzmocnienie efektu kampanii reklamowej o 2 razy. Skuteczność kampanii można ocenić natychmiast po jej przeprowadzeniu.
  • Szukanie firmy do wspólnego działania Znalezienie firmy partnerskiej może zająć trochę czasu, ponieważ sukces reklamy zależy bezpośrednio od dokonanego wyboru.

Idealnym partnerem jest firma, która: może częściowo uzupełnić dany biznes, ma podobnych odbiorców, jest mniej więcej w tym samym segmencie cenowym, nie jest bezpośrednim konkurentem. Cross-marketing jest skuteczny tylko wtedy, gdy obie firmy wiernie wypełniają warunki kampanii i pracują nie tylko dla siebie, ale także dla swojego partnera. Dlatego należy starannie dobierać swoich partnerów, upewnić się, że przestrzegają umów, ale nie zapominać o swoich obowiązkach.

Co to jest cross marketing?

Jedno uderzenie – za dwa towary

Aby znaleźć partnera do współpracy marketingowej, trzeba zrozumieć, do jakiego celu się dąży. Czy chce się zdobyć więcej leadów i sprzedaży, zwiększyć liczbę osób do wysyłek lub liczbę subskrybentów w sieciach społecznościowych? A może potrzebne jest poprawienie widoczności firmy, aby ludzie od razu o niej pamiętali? Etapem wzajemnego przenikania się kompleksów marketingowych firm partnerskich jest format cross-marketingowy, czyli skrzyżowanie produktów lub powiązanych usług w jednej kampanii promocyjnej lub reklamowej. Cross-marketing to specyficzna forma promocji konsumenckiej, w której koszty promocji są dzielone pomiędzy wszystkich partnerów, którzy połączyli swoje środki finansowe w celu zaoszczędzenia pieniędzy.

Główne formy cross-marketingu:

  • Ogólny klub rabatowy kupujących, którzy otrzymują rabaty od firm partnerskich zajmujących się cross-marketingiem.
  • Ogólne działania promocyjne sprzedaży.
  • Wspólne media reklamowe.
  • Wspólne stoiska na wystawach.
  • Różnorodne projekty ogólne o charakterze kulturalnym, edukacyjnym, rozrywkowym.
  • Wspólne lub sąsiednie położenie powierzchni handlowej.

Wspólne działania dla uzyskania sukcesu biznesowego.

Cross-marketing można z powodzeniem zastosować w różnych obszarach, najważniejsze jest to, aby produkty do wspólnej promocji nie były ze sobą sprzeczne. Jeśli kupujący chce kupić pierogi, a w prezencie otrzymuje odpowiedni sos, to jest to słuszne.Takie kombinacje jak mięso i przyprawy, makarony i ketchup, napoje i przekąski niskoalkoholowe, piwo i grzanki czy frytki działają na siebie. Skuteczne są kombinacje bonów podróżnych i przedmiotów rekreacyjnych, samochodów i akcesoriów samochodowych.

Wśród połączenia współpracy cross-marketingowej można wyróżnić kierunek dziecięcy tzn. wspólne działania sklepu z artykułami dziecięcymi i np. magazynu dziecięcego, fryzjera czy firmy organizującej wypoczynek. Zrzesza również salony samochodowe i towarzystwa ubezpieczeniowe, sprzedawców sprzętu komputerowego oraz przedstawicieli serwisu komputerowego. Firmy mogą łączyć swoje usługi, aby wprowadzić na rynek nowy zestaw usług lub produktów.  Klientom łatwiej i wygodniej będzie zamówić wszystkie niezbędne usługi na raz, niż szukać wykonawcy do każdego zadania.

Jeśli firmy w swojej współpracy marketingowej nie ograniczają się tylko do wzajemnej polityki w zakresie promocji sprzedaży, ale łączą się w tzw. pulę marketingową, która weszła na rynek pod wspólną nazwą, to w tym przypadku wspólny marketing przybiera bardziej złożoną formę, która nazywana jest koalicyjnym programem lojalnościowym lub koalicją marketingową. Popularność programów afiliacyjnych skłoniła ludzi do zwracania się do firmy, w której mają zniżkę, a nie do zupełnie nieznanej. Można zrobić kartę, która da zniżkę w dwóch lub więcej firmach, sklepach internetowych, centrach szkoleniowych itp.