Co powinien zawierać raport SEO?

Co powinien zawierać raport SEO?

Wiele firm i przedsiębiorstw decyduje się na to, aby rozpocząć współpracę z agencją SEO. Warto w tym miejscu zdawać sobie sprawę z tego, co dokładnie dzieje się z naszą witryną, a także w jaki sposób zmienia się jej widoczność w wyszukiwarce. To właśnie dlatego specjaliści SEO powinni regularnie tworzyć specjalistyczne raporty- posiadają one bardzo ważne dane i ewentualne informacje na temat tego, w jakim miejscu znajduje się nasza strona internetowa w drodze na szczyt w wynikach wyszukiwania. Czym dokładnie jest raport SEO? Czym powinien charakteryzować się dobry raport SEO? Co powinien zawierać raport SEO? W celu uzyskania odpowiedzi na te pytania serdecznie zapraszamy do lektury poniższego artykułu, który z pewnością rozwieje wszelkie wątpliwości czytelników.

Czym dokładnie jest raport SEO?

Aby móc zastanawiać się nad tym, co powinien zawierać dobry raport SEO, warto wcześniej zainteresować się kwestią tego, czym on tak dokładnie jest. Otóż gdybyśmy mieli chwilę na wyjaśnienie, wówczas z pewnością moglibyśmy stwierdzić, że jest to pewien dokument, który to skutecznie podsumowuje prace SEO, które zostały wykonane w jakimś okresie czasu. Raporty SEO w zdecydowanej większości przypadków wysyłane są raz w miesiącu. Kiedy przyjrzymy się temu dokumentowi, wówczas dojdziemy do wniosku, że zestawienie to posiada wiele cennych informacji. Przede wszystkim dowiemy się, jakie efekty przynosi pozycjonowanie, a także jakie działania zostały wykonane w ciągu ostatniego czasu. Co ciekawe, dobry i starannie przygotowany raport powinien również uwzględniać ewentualne rekomendacje, jak i opis działań, który powinien być podjęty w kolejnych okresach czasu. Dokument ten bardzo często przedstawiony jest w formie wykresów, które opatrzone są komentarzami specjalistów. Wszystko po to, abyśmy mogli na bieżąco zdawać sobie sprawę z tego, jakie działania agencji są podejmowane. 

Co powinien zawierać raport SEO?

Czym powinien charakteryzować się dobry raport SEO?

Skoro wiemy już, czym dokładnie jest raport SEO, warto pomyśleć nad tym, czym będzie się charakteryzował dobry dokument. W wielu przypadkach raporty SEO trafiają do klientów, jednakże nie są nawet otwierane. Często jednak zestawienia nie są atrakcyjne, w konsekwencji nie zachęcają nas do lektury. Każdy raport SEO powinien być przejrzysty. Ważny jest wyraźny podział na istotne tematy. Z pewnością nikt z nas nie lubi czytać dokumenty, w których to znalezienie istotnych informacji jest czymś problematycznym. Dobry raport SEO musi być podzielony na segmenty, natomiast następne tematy powinny zostać oddzielone nagłówkiem. W konsekwencji jeśli już uda nam się przeczytać raport i będziemy chcieli do niego wrócić, wówczas bez problemu znajdziemy to, co jest dla nas istotne. Raporty SEO każdorazowo muszą być proste i zrozumiałe Zapewne każdy z nas wybiera pomoc agencji, bowiem nie czujemy się specjalistami w tej dziedzinie. Nie ma więc w tym niczego dziwnego, że oczekujemy dokumentu, który będzie zrozumiały. Często specjaliści SEO piszą zbyt zaawansowane raporty, w konsekwencji osoby nie zaznajomione z tematem nie mają pojęcia, o co może chodzić w danym przypadku. To agencja powinna dostosować raport do naszej wiedzy, a nie odwrotnie. Nie bez znaczenia jest zwięzłość i konkretność raportu SEO. Zawiera on jedynie najważniejsze i kluczowe informacje. Jego przeczytanie nie może zajmować dużo czasu. Przykładowo wielostronicowe raporty w zdecydowanej większości przypadków nie są analizowane od początku do końca, a nie taki jest zamysł specjalistów z zakresu marketingu. Warto jednak pamiętać, że zbyt krótkie zestawienia także nie są odpowiednie. Może to być pewien sygnał, że firma zajmująca się pozycjonowaniem właściwie nie ma się czym pochwalić. 

Co powinien zawierać raport SEO?

Przed chwilą dowiedzieliśmy się, jak powinien wyglądać raport SEO. Warto teraz zastanowić się nad tym, co powinien zawierać wysokiej klasy dokument. Przede wszystkim to, jakie elementy znajdą się wewnątrz zależy przede wszystkim od klienta, branży i celów. Najważniejszy raport, który otrzymamy, to audyt SEO. Jest to poniekąd wstęp do kolejnych dokumentów. W raporcie SEO znajdziemy ogólną widoczność w wynikach wyszukiwania. Pamiętajmy o tym, że nasz podstawowy cel pozycjonowania to atrakcyjna widoczność w wyszukiwarce. Na podstawie wykresów będziemy w stanie zdać sobie sprawę z tego, jak wyglądają trendy wzrostowe lub spadkowe w naszym przypadku. Istotna jest również widoczność na istotne słowa kluczowe, sezonowość (wytłumaczenie, dlaczego w raporcie widoczne są spadki), uwzględnienie ruchu z różnych kanałów, jak i również współczynnik konwersji i realizacja celów. Warto pamiętać, że ruch w naszym serwisie ma duże znaczenie, jednakże to współczynnik konwersji jest dla nas najważniejszy. W końcu chcemy, aby klienci wykonywali działania, na których nam zależy. W raporcie SEO znajdziemy porównania z konkurencją, informacje o zachowaniu użytkowników na stronie, pozyskane linku, efekty, działania w planach, a także inne przydatne dane.