Celebrity marketing - co to?

Celebrity marketing – co to?

Celebrity marketing to zaangażowanie celebryty w kampanię reklamową lub PR (relacje publiczne). Stało się popularne w latach 90 ubiegłego wieku, kiedy to na opłacanie tantiem dla celebrytów wydawano ogromne sumy z budżetów reklamowych. Gwiazdy zaczęły być przyciągane do udziału w strategiach marketingowych, pomagając kształtować wizerunek marki, zwiększać świadomość i lojalność wobec marki a co za tym idzie zwiększając sprzedaż.

Celebrity marketing, co to jest – jakie ma funkcje?

Celebrity marketing jest ukierunkowany na reklamę, promowanie produktu lub usługi, w którym sławna osoba oferuje produkt.Ten słynny człowiek może być aktorem, muzykiem, sportowcem, byłym politykiem lub postacią z kreskówki. Znani ludzie nie muszą być międzynarodowymi super gwiazdami, wystarczy, że znają ich klienci. Kiedy wielu ukochanych aktorów lub bohaterska postać ze świata sportu promuje produkt, ten produkt natychmiast zyskuje autorytet. Udział znanej osoby w kampanii reklamowej tworzy lead informacyjny dla mediów. Gwiazdy są uważane za liderów opinii, dlatego przyciągają dodatkową uwagę odbiorców docelowych.

Specjaliści od marketingu przyciągają celebrytów do:

  • Udziału w prezentacjach, konferencjach prasowych
  • W celu otrzymania komentarza do artykułu.

Zanim jednak zaprosi się celebrytów, trzeba dowiedzieć się, jak publiczny wizerunek danej osoby pasuje do koncepcji marki, czy ich wartości są zbieżne. W tym celu można zorganizować grupę fokusową lub przeprowadzić wywiad pogłębiony z przedstawicielami grupy docelowej.

Plusy celebrity marketing

  • Szybko zwiększająca się świadomość marki.
  • Przeniesienie pozytywnego wizerunku gwiazdy na wizerunek firmy.
  • Zwiększenie zaufania do firmy, produktu.

Wady celebrity marketing

  • Niejednoznaczność w postrzeganiu wizerunku gwiazdy.
  • Nieprzewidywalność jej zachowania.
  • Ryzyko reputacyjne związane ze zmianą wizerunku celebrytów w przyszłości.
  • Udział celebryty w innych kampaniach, co obniża wartość kampanii reklamowej.

Celebrity marketing - co to?

Zalecenia dotyczące pracy z celebrytami

  • Trzeba wybrać gwiazdę, której wizerunek najlepiej pasuje do marki firmy.
  • Trzeba ocenić, jak interesująca jest gwiazda dla prasy i grupy docelowej.
  • Zaleca się wcześniejsze wymyślenie historii łączącej markę i celebrytę.

Aby podczas imprezy nie było żadnych trudności, dla gwiazdy prowadzone jest szkolenie medialne, aby jej wypowiedzi czy zachowanie nie miały negatywnego wpływu na markę firmy. Aby uniknąć zakłóceń, trzeba skoordynować harmonogram celebryty z harmonogramem planowanych wydarzeń. Przekaz marketingowy nie może być prostym przekazem – musi też działać jak przynęta. Należy zrobić coś, co wzbudzi zainteresowanie konsumentów tym, co chce się im powiedzieć. Konsumenci są niezwykle trafni w ustalaniu, która gwiazda wypowiada tylko właściwe słowa, a która wierzy w zalety reklamowanego produktu.

Wielu marketingowców decyduje się nie wykorzystywać celebrytów do reklamowania produktów, wierząc, że konsumenci są świadomi, że wykonują swoją pracę za pieniądze.To z pewnością prawda, ale tę wadę można naprawić, zapraszając gwiazdę, która promieniuje absolutną szczerością. Należy jednak zauważyć, że są jeszcze trzy bardzo dobre powody, aby nie wykorzystywać celebrytów, jako wizerunku reklamowego: po pierwsze są one bardzo drogie, a po drugie konsumenci nie zawsze wierzą, że sama gwiazda faktycznie korzysta z reklamowanego przez nią produktu. Po trzecie, celebryci to ludzie, mają skłonność do wad i słabości, które mogą poważnie zaszkodzić reklamowanej marce. Innymi słowy, zatrudnienie celebryty, jako rzecznika marki jest zawsze zagrożeniem.

Celebrity marketing rzadko pozostaje niezauważony, niezależnie od tego, czy jest to popularna piosenkarka promująca napoje bezalkoholowe, czy aktorka pokazująca ubrania marki w mediach społecznościowych. Zapraszając celebrytę do pojawienia się w swojej reklamie, marka stara się przyciągnąć uwagę swoich fanów, zwiększyć jej świadomość, status, a przy okazji sprzedaż. Ale czy marka zawsze uzyskuje oczekiwane rezultaty ze współpracy z celebrytą?

Jak ocenić efektywność celebrity marketing?

Metody oceny skuteczności kampanii reklamowej z gwiazdą zależą od celów stawianych przez markę. W większości przypadków firmy używają celebrity marketing, aby pozytywnie wpływać na następujące wskaźniki:

  • Rozpoznawalność marki. Zwiększenie świadomości marki wśród odbiorców docelowych może mieć znaczenie zarówno przy wprowadzaniu nowej marki na rynek, jak i przy ponownym uruchomieniu marki starej.
  • Odbiorcy z łatwością zapamiętują marki promowane przez celebrytów. Większość młodych ludzi ufa celebrytom i jest gotowych kupić produkt, który poleca ich idol.
  • Zwiększenie sprzedaży to jedno z najważniejszych zadań każdej kampanii reklamowej. Każda firma może łatwo zmierzyć ten wskaźnik, porównując wyniki sprzedaży przed i po rozpoczęciu kampanii reklamowej przez określony czas.

Ważne! Częstym powodem niepowodzenia celebrity marketing jest to, że jej wizerunek nie pasuje do jej marki. Przyczyną niepowodzenia kampanii reklamowej może być również dewaluacja celebryty, jako ambasadora ze względu na udział w dużej liczbie kampanii reklamowych w tym samym czasie.Tacy ambasadorowie szybko tracą zaufanie konsumentów, tylko ich irytując. Szkodzi to reputacji marek. Kolejnym ukrytym niebezpieczeństwem celebryty w reklamie marki jest to, że może ona przyćmić jej produkty.